Verdelgingsmiddel bij je snelle hap

Regelmatig komt er interessant, maar ook opmerkelijk nieuws uit het land van de Rijzende Zon. Als deze nieuwtjes opgemerkt worden, worden deze direct geplaatst in het subforum. Jij bent ook welkom om deze nieuwtjes te delen, maar ook om met ons mee te praten.

Moderator: Fran

Post Reply
Cypher
Moderator
Moderator
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Verdelgingsmiddel bij je snelle hap

Post by Cypher » Fri 17 Jan 2014, 21:34

Je hebt even niet zo veel tijd, of zin, om uitgebreid bezig te zijn om je eten te bereiden. Maar gelukkig heb je nog een ingevroren pizza in de diepvries liggen, bij het open maken van de verpakking ruikt het wat raar maar je hebt het vandaag net gekocht dus het zal vast nog wel goed zijn.

Dit is wat veel mensen waarschijnlijk gedacht hebben, achteraf gezien hadden ze het beter het eten over kunnen slaan die dag. In Japan zijn er honderden mensen ziek geworden omdat er verdelgingsmiddel in hun voedsel zat. Na het eten van deze maaltijden gaat je lichaam meteen aan het werk om het voedsel er weer uit te krijgen. De klachten bestaan voornamelijk uit maag pijn en overgeven.

De fabrikant, Maruha Nichiro Holdings, heeft pagina grote advertenties in grote kranten geplaatst om mensen hier voor te waarschuwen. De producten die aangetast zijn kan je herkennen aan een sterke geur. Tot nu toe zijn er zeker honderden mensen ziek geworden door deze producten. Het bedrijf laat weten dat ze ongeveer 1.1 miljoen verpakkingen van mogelijk besmette producten hebben teruggehaald.

Autoriteiten zijn nu aan het onderzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ze hebben al wel ontdekt dat het komt door een insecticide genaamd Malathion. Dit wordt gebruikt in de landbouw maar ook voor het doden van flooien op dieren en mensen. De producten overschrijden 2.6 miljoen keer het maximaal toegestane limit. Bij hoge doses kan dit ook dodelijk zijn voor mensen, gelukkig valt dit voor alsnog mee in deze situatie.

Blijkbaar is het vertrouwen op het vlak van voedsel kwaliteit bij mensen in Japan al niet erg hoog en dit zou er extra schade aan toe brengen.

Bron: huffingtonpost.com

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1

Re: Verdelgingsmiddel bij je snelle hap

Post by Fran » Sat 18 Jan 2014, 00:42

Ja, lekker joh! >_<

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sat 18 Jan 2014, 15:37

Wat een vervelend probleem!
Ik ben inderdaad ook benieuwd hoe het kan gebeuren.

Ik ben persoonlijk heel erg kritisch op iets eten dat voor mij niet lekker ruikt. Soms te kritisch. Als mijn ouders beiden zeggen dat er niets scheelt, dat het normaal ruikt, maar ik vind het niet meer 100% goed ruiken, dan eet ik het simpelweg niet. Zelfs niet als het vers gekocht is XD
Ik eet wel erg met neus en ogen ;)

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 4

Post by Shizu » Sat 18 Jan 2014, 21:02

'' 2.6 miljoen keer''? Dat is wel heel veel overschreden :|

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 18 Jan 2014, 21:03

Dj_Robintje wrote:Wat een vervelend probleem!
Ik ben inderdaad ook benieuwd hoe het kan gebeuren.

Ik ben persoonlijk heel erg kritisch op iets eten dat voor mij niet lekker ruikt. Soms te kritisch. Als mijn ouders beiden zeggen dat er niets scheelt, dat het normaal ruikt, maar ik vind het niet meer 100% goed ruiken, dan eet ik het simpelweg niet. Zelfs niet als het vers gekocht is XD
Ik eet wel erg met neus en ogen ;)
Dat heb ik ook hoor. Als ik al vermoed dat het lijkt dat het beschimmeld is, ben ik meteen klaar. XD

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sun 19 Jan 2014, 00:13

Mijn wens om eens in Japan te eten wordt steeds minder groot als ik het nieuws zo een beetje zie. Als het geen verdelgingsmiddel in je eten zit dan is er nog de kans dat je kinderen brood geserveerd krijgen met het Norovirus.

Blijkbaar hebben ze de oorzaak gevonden, blijkt dat de deur hendel van het dames toilet dit virus bevatte. Na dat het brood is behandeld was het door een lokale supermarkt afgeleverd op scholen. Hierdoor zijn er meer dan 1000 kinderen besmet met dit virus in Hamamatsu, Shizuoka Prefectuur. Bij Hofuku, het bedrijf dat het brood maakte, is de productie nu dan ook stopgezet. Het Norovirus kan buikgriep en diarree veroorzaken bij mensen.

Zijn de regels binnen de voedselproductie binnen Japan zo laag of heeft het meer te maken met de houding van de bedrijven zelf? Van wat ik tot nu toe heb gelezen zijn er nog geen serieuze gevolgen geweest van deze twee incidenten maar het had uiteraard veel minder kunnen eindigen.

Image

To be safe
To believe
In something

DragonNL
Otaku
Otaku
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 8

Post by DragonNL » Sat 01 Feb 2014, 23:37

Beetje raar dit.. Maar het lijkt me niet veel erger als een willekeurig blikje Cola Light of Zero.

Hey, maar Cypher; Japan is uiteraard nog steeds een van de meest gezonde landen wat eten betreft. Zo veel groente e.d.. Je hoeft er alleen al voor naar het gemiddelde figuur van de mensen te kijken daar.

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 02 Feb 2014, 09:11

En tsja.. water drinken ze uit een fles. Zelfs als ze in Europa zijn. Ze vertrouwen het niet.

En vergeet Fukushima niet!

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 4

Post by Shizu » Sun 02 Feb 2014, 12:01

Hahah en dan kom ik, ik wil zoveel mogelijk uit de kraan drinken xD
Scheelt geld. :P Geloof dat ik echt een Nederlander ben :P

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Sun 02 Feb 2014, 19:56

Cypher wrote:Mijn wens om eens in Japan te eten wordt steeds minder groot als ik het nieuws zo een beetje zie. Als het geen verdelgingsmiddel in je eten zit dan is er nog de kans dat je kinderen brood geserveerd krijgen met het Norovirus.

Blijkbaar hebben ze de oorzaak gevonden, blijkt dat de deur hendel van het dames toilet dit virus bevatte. Na dat het brood is behandeld was het door een lokale supermarkt afgeleverd op scholen. Hierdoor zijn er meer dan 1000 kinderen besmet met dit virus in Hamamatsu, Shizuoka Prefectuur. Bij Hofuku, het bedrijf dat het brood maakte, is de productie nu dan ook stopgezet. Het Norovirus kan buikgriep en diarree veroorzaken bij mensen.

Zijn de regels binnen de voedselproductie binnen Japan zo laag of heeft het meer te maken met de houding van de bedrijven zelf? Van wat ik tot nu toe heb gelezen zijn er nog geen serieuze gevolgen geweest van deze twee incidenten maar het had uiteraard veel minder kunnen eindigen.
Norovirus incidenten heb je ook gewoon dichter bij huis. Het is een virus dat je makkelijk op het land aan kan treffen omdat gewone vogelpoep het kan bevatten. Daarom is het bijvoorbeeld erg belangrijk om groenten en fruit goed te wassen, zelfs als de producent het al voor je heeft gedaan. Je weet maar nooit. Daarnaast is het ook belangrijk dat mensen met buikgriep meteen naar huis worden gestuurd als ze werken in de voeding, want het is ontzettend besmettelijk (zoals in je voorbeeld wel duidelijk is). Eenmalig je handen wassen is soms nog niet voldoende, want alles wat je daarvoor hebt aangeraakt is er dan nog steeds ;). Lekker.

Ik snap niet hoe zoveel pesticide aanwezig kon zijn. Ze besproeien toch geen pizzas?

Image
[Ayo'a Ibori] [SMN] [RDM] [Zodiark][Serpent]

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sun 02 Feb 2014, 20:53

DragonNL wrote:Beetje raar dit.. Maar het lijkt me niet veel erger als een willekeurig blikje Cola Light of Zero.

Hey, maar Cypher; Japan is uiteraard nog steeds een van de meest gezonde landen wat eten betreft. Zo veel groente e.d.. Je hoeft er alleen al voor naar het gemiddelde figuur van de mensen te kijken daar.
Over eet gewoontes valt te praten uiteraard maar ik doelde meer over de kwaliteit van de producten. Het "bewust" ongezond eten is wat anders dan wanneer je denkt een gezonde boterham te eten en daar ziek van wordt.
SuperShizuko wrote:Hahah en dan kom ik, ik wil zoveel mogelijk uit de kraan drinken xD
Scheelt geld. :P Geloof dat ik echt een Nederlander ben :P
Weet niet hoe het kwaliteit van kraanwater in Japan is maar in sommige landen kan je de kraan toch beter voor de sier laten. :P
Spitch TVB wrote:Ik snap niet hoe zoveel pesticide aanwezig kon zijn. Ze besproeien toch geen pizzas?
Deze was ik ook het meest verbaasd over.
Blijkbaar waren er meerdere diepvries producten getroffen hiermee. Ik zie de link met diepvries producten en pesticide echter niet helemaal.

Image

To be safe
To believe
In something

DragonNL
Otaku
Otaku
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 8

Post by DragonNL » Tue 04 Feb 2014, 10:20

Dat kraanwater in Japan zou je gewoon kunnen drinken als je wil.. Maar dan sta je aan het einde van de dag wel helemaal stijf van de chloor. En dat is niet bepaald goed voor je. :)
Cypher wrote: Over eet gewoontes valt te praten uiteraard maar ik doelde meer over de kwaliteit van de producten. Het "bewust" ongezond eten is wat anders dan wanneer je denkt een gezonde boterham te eten en daar ziek van wordt.
Ja das waar.

Image

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Wed 05 Feb 2014, 23:50

Cypher wrote:Blijkbaar waren er meerdere diepvries producten getroffen hiermee. Ik zie de link met diepvries producten en pesticide echter niet helemaal.
Het is speculatie, maar misschien was er daarvoor rauwkost in bewaard geweest? Het zou niet mogen, wisselen zonder grondige reiniging. Of was dat nou het probleem? Als ik aan de diepvriezers denk uit mijn werkervaring, worden eindproducten en grondstoffen (bv de verse groenten) nooit in eenzelfde ruimte bewaard.

Image
[Ayo'a Ibori] [SMN] [RDM] [Zodiark][Serpent]

Post Reply