IS Bedreigt Japanse Gijzelaars

Regelmatig komt er interessant, maar ook opmerkelijk nieuws uit het land van de Rijzende Zon. Als deze nieuwtjes opgemerkt worden, worden deze direct geplaatst in het subforum. Jij bent ook welkom om deze nieuwtjes te delen, maar ook om met ons mee te praten.

Moderator: Fran

Chachamaru
Bangya
Bangya

IS Bedreigt Japanse Gijzelaars

Post by Chachamaru » Tue 20 Jan 2015, 09:26

hadden jullie dit al gelezen?

''Terreurgroep Islamitische Staat (IS) dreigt twee Japanse gijzelaars te doden als Japan niet binnen 72 uur een bedrag van 200 miljoen dollar losgeld betaalt.

Die eis doet de terreurgroep in een onheilspellende video. De twee mannen, Kenji Goto Jogo en Haruna Yukawa, zitten op hun knieën in de woestijn met oranje overalls aan, net als eerdere gedode gijzelaars voor hen deden.

Het is ogenschijnlijk opnieuw de vermeende Britse beul 'Jihadi John' die het woord voert in de proagandavideo. ,,dit mes zal jullie nachtmerrie worden', zo dreigt hij als Japan niet snel met het enorme bedrag over de brug komt. Hij zegt dat de Japanse regering ,,het domme besluit heeft genomen om 200 miljoen bij te dragen aan de strijd tegen IS''. De Japanse bevolking heeft nu 72 uur om ,,het wijze besluit te nemen de regering onder druk te zetten om 200 miljoen te betalen en zo het leven van burgers te redden''.

Haruna Yukawa is een journalist die vorig jaar zomer in Syrië gevangen werd genomen. Rond diezelfde tijd viel Kenji Goto Jogo in handen van IS. Hij werkte als freelance beveiliger.
'' <- bron MSN nieuws

Vraag me af hoe Japan hierop gaat reageren. Wat denken jullie hierover?

Image

hide / X Japan / Kami / Malice Mizer / Chachamaru / Vaniru / Buck-Tick

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Re: IS Bedreigt Japanse Gijzelaars

Post by Dj_Robintje » Tue 20 Jan 2015, 09:30

Na bedreigingen op een zelfde manier aan het adres van de Britten, de Amerikanen en ongetwijfeld nog wat anderen...
Het verbaasd me niets.

Helaas zorgt deze terreurgroep voor een slechte sfeer overal ter wereld. Ongelofelijk hoeveel macht en invloed ze hebben.

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Tue 20 Jan 2015, 10:24

Ik verwacht zeker niet dat ze het geld gaan krijgen. Het leven van deze twee is feitelijk zo goed als voorbij als je het mij vraagt, of ze moeten op wonderbaarlijke manier uit deze situatie gered kunnen worden.

Tragisch dat het zo moet lopen, een eis waarvan ze zelf ook prima weten dat ze het geld niet gaan krijgen.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Tue 20 Jan 2015, 11:28

Ik heb het zelfs gehoord op de radio, maar het verhaal klopt niet! Kenji Goto is de journalist in dit verhaal. Die Haruna is iemand die ooit een zelfmoordpoging heeft gedaan door zijn geslachtsdelen af te snijden, zijn naam aangepast heeft naar een vrouwelijjke naam en uiteindelijk dus iets met militaire fantasieën kreeg en daardoor naar Syrië reisde. En IS dacht dat hij een spion was. De Japanners zouden liever de journalist redden dan Haruna Yukawa.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Chachamaru
Bangya
Bangya

Post by Chachamaru » Tue 20 Jan 2015, 13:15

Fran heeft gelijk, die Haruna schijnt nogal wat problemen te hebben.

even een update:

''Het redden van de levens van de twee Japanners die door Islamitische Staat (IS) worden gegijzeld, is de eerste prioriteit van de Japanse regering. Dat zei premier Shinzo Abe dinsdag, nadat op internet beelden waren opgedoken waarin een gemaskerde IS-militant de twee dreigt te onthoofden.

IS eist in de video 200 miljoen dollar (173 miljoen euro) van de Japanse regering in ruil voor het leven van de twee. De gemaskerde man beweert dat Japan hetzelfde bedrag bijdraagt aan de strijd tegen IS. Abe benadrukte juist dat Japan alleen humanitaire hulp verleent: ,,Voedsel en medische hulp om mensen in de regio te redden die hun huis zijn kwijtgeraakt en vluchteling zijn geworden.

Tegelijkertijd riep de Japanse premier de internationale gemeenschap op om ,,krachtig te reageren en samenwerken, zonder toe te geven aan terrorisme''. Op de vraag of hij van plan is losgeld te betalen, antwoordde hij slechts dat zijn regering ,,tot het uiterste zal gaan'' om de gijzelaars te redden''

Zag dit net voorbij komen.

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Tue 20 Jan 2015, 23:13

^ Ook MSN Nieuws?

Ik vraag mij af of het geld betaald gaat worden of dat de Japanse regering iets anders gaat doen..

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Chachamaru
Bangya
Bangya

Post by Chachamaru » Wed 21 Jan 2015, 09:16

ja was ook MSN nieuws.

Ben ook erg benieuwd. Heb nog niks nieuws kunnen vinden rond dit onderwerp vandaag....

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Wed 21 Jan 2015, 09:38

Misschien moet je elders kijken dan MSN nieuws.... Aahja, MSN nieuws heeft mij al het idee gegeven dat ze niet echt weten waar ze over spreken, als ze al twee namen door elkaar heen halen.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Wed 21 Jan 2015, 13:02

Ik ben van mening dat Japan niet moet betalen, niet omdat ik het de mensen die daar zijn het niet gun. Het probleem is dat ze dan alleen gemotiveerder raken om mensen te gijzelen en dergelijke dreigingen te maken. Ook kunnen ze met dat geld zoveel dingen doen wat meer mensen in gevaar brengt.

Uiteraard moeten landen nu samenwerken om deze gijzelaars veilig pogen terug te halen.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Wed 21 Jan 2015, 18:39

Ik zag her en der een reactie van Japanse twittergebruikers op IS. En Kotaku heeft daar een verzameling van gemaakt.
http://kotaku.com/japanese-twitter-user ... 1680848705

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Thu 22 Jan 2015, 12:42

De Japanse regering heeft gezegd dat ze de gijzelnemers IS niet kunnen bereiken voor onderhandelingen. (http://www.volkskrant.nl/dossier-islami ... ~a3835249/)

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Chachamaru
Bangya
Bangya

Post by Chachamaru » Thu 22 Jan 2015, 14:10

o my god al die photoshops xDD moest mn lach ff inhouden bij sommigen. maargoed, ik keek op dat moment ook op andere sites maar er was toen gewoon even niks over te vinden denk ik.

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 23 Jan 2015, 07:55

Niemand houdt verder het nieuws bij?

Ik lees op Twitter dat de moeder van Kenji Goto, de journalist, een (hartverscheurende) persconferentie heeft gehouden. Abe heeft geen contact opgenomen met haar.

Volgens mij is de deadline voorbij ?

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 23 Jan 2015, 23:06

Wooooow! Deadline is volgens mij behaald, maar tot op heden is nog niks gebeurd. Vanmorgen zag ik tweets van journalisten die het nieuws in Japan al langer bijhouden. Mochten de twee onthoofd worden, zou Abe dit kunnen gebruiken als reden om in oorlog te gaan. Zoals velen hier weten is er geen officieel leger, wel een zelfverdedigingsmacht.

De vrouw van de journalist zou net bevallen zijn. De moeder zou pas gister contact gehad hebben met die vrouw. Als dat zo is, zijn de familiebanden niet zo heel warm.

Goto gaf aan dat gaan naar Syrië zijn volledige verantwoordelijkheid is. https://www.facebook.com/video.php?v=76 ... 57&fref=nf

Journalisten bekritiseren Abe's reactie op gijzelingsdrama http://www.japantimes.co.jp/news/2015/0 ... MIYwMa7o7Q

Moslims in Japan bidden voor het vrijlaten van de twee Japanners.
http://www.japantoday.com/category/pict ... r-hostages

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 24 Jan 2015, 13:19

En zo is het een dag verder, op twitter is gezegd (niet bevestigd) dat de twee zijn overleden, dat ze zijn geexecuteerd. Maar zoals gezegd, niet bevestigd.
http://www.news.com.au/world/middle-eas ... 7195432255

Verder is gezegd dat de Japanse regering bezig is geweest om de twee te redden, maar is er geen direct contact geweest met IS.
http://www.dailymail.co.uk/wires/ap/art ... tages.html

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Post Reply