Japanners eten minder vis dan jij denkt

Regelmatig komt er interessant, maar ook opmerkelijk nieuws uit het land van de Rijzende Zon. Als deze nieuwtjes opgemerkt worden, worden deze direct geplaatst in het subforum. Jij bent ook welkom om deze nieuwtjes te delen, maar ook om met ons mee te praten.

Moderator: Fran

Post Reply
Fran
Beheerder
Beheerder

Japanners eten minder vis dan jij denkt

Post by Fran » Tue 26 May 2015, 23:39

NOS op 3

Het is zwemmen tussen de Japanse sushirestaurants in Nederland, maar de Japanners zelf zijn steeds minder fan van de gevinde vrienden. Al jaren eten ze minder vis, terwijl Japan oorspronkelijk een ontzettend visland is. Zelfs een speciale vismascotte van de makers van Hello Kitty lijkt de viscultuur in Japan niet te kunnen redden.

Dit is Kirimi-chan. Een soort stukje zalm dat Japanners moet aanzetten tot het eten van vis.
Volg hem op Twitter https://twitter.com/kirimi_sanrio
Maar Kirimi-chan kan de daling van de visconsumptie in Japan niet stoppen. In 2001 aten Japanners nog 40 kilo vis per persoon per jaar, in 2013 was dat nog maar 27 kilo, wat wel nog steeds 7 kilo boven het wereldwijde gemiddelde is.

In Japan eten ze dus nog relatief veel vis, maar wel steeds minder. Dat ziet Kjeld Duits, onze correspondent in Japan, ook. "Dat Japanners minder vis eten is een lange trend."
Ter vergelijking: Nederlanders aten volgens het Visbureau bijna 5 kilo vis per persoon in 2014. Dat is flink onder het wereldwijde gemiddelde van 20 kilo, ook omdat veel Nederlandse vis wordt geëxporteerd.

Meerdere oorzaken: Japanse schoolmaaltijden zijn westerser geworden. Er zijn ook nog te veel van dit soort mascottes (iedereen heeft tegenwoordig een mascotte, denk ook aan politie en brandweer). Vis is heel duur.

http://nos.nl/op3/artikel/2037789-japan ... denkt.html

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Raito
Otaku
Otaku

Re: Japanners eten minder vis dan jij denkt

Post by Raito » Wed 27 May 2015, 10:52

O-o verbaast me wel effe, als je ziet hoe sushi hier zo populair geworden is :/

Wel een schattige mascotte

Image

anjeriku
Neko's neko-chan
Neko's neko-chan

Post by anjeriku » Wed 27 May 2015, 12:12

Aw, die mascotte!
Aan de ene kant vind ik minder consumptie hartstikke goed, natuurlijk veel beter voor het milieu/tegen het uitsterven van bepaalde soorten.
Wel hoop ik dat het 'vewesteren' van de maaltijden niet duidt op ongezonder voedsel (vette hamburgers etc.), vis blijft natuurlijk een van de meer gezondere alternatieven van vlees. Vind het goed om te zien dat vrij welvarende landen als Japan nog iets als obesitas/vasculaire ziektes zoals atherosclerose nog vrij laag in de cijfers weten te houden, maar een verwestering van het voedselpatroon zou dit natuurlijk kunnen veranderen. Cijfers zijn daar nu nog 0-5% (of volgens de Japanse obesitas BMI waarde van max. 25 ongeveer 20%), maar wel stijgend. Alhoewel ze misschien met de wet van een max. taille/metabo law toch de boel in weten te dammen /lekkeranderonderwerpdanvis

花鳥風月 | Flower, Bird, Wind, Moon

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Wed 27 May 2015, 12:17

Wel een ander onderwerp dan vis, maar toch wel iets om over na te denken!
Spoiler: weergeven
Want ik probeer zelf steeds meer de vette hap te laten staan, want ik zie het aan mijzelf dat ik er niet gezonder op word. Ook vlees probeer ik te minderen, dus zal ik voor alternatieven moeten gaan zoals de vegaburgers en eventueel vis. Ik ga meer offtopic, hoor! ;)
Maar inderdaad wel een goeie wat je aanhaalt!

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Post by Shizu » Wed 27 May 2015, 14:33

Mijn ervaring toen ik in Japan was:
Welke vis? :p
Zoveel sushi en/of vis heb ik echt niet gegeten

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Wed 27 May 2015, 21:33

Vis was natuurlijk in het verleden een noodzaak om te overleven, of in elk geval makkelijke manier van overleven.
Ze wonen op een eiland omringt met water, wat zit er in dat water? Juist vis. Vissen is financieel denk ik voordeliger en makkelijker dan je eigen dieren onderhouden en voeden.

Nu met mogelijkheden voor import etc. word het steeds makkelijker om ook ander voedsel te eten en vind het dan ook niet zo raar dat de consumptie van vis aan het dalen is. Mensen groeien steeds minder op met de gewoonte om veel vis te eten, zal per generatie wel afnemen denk ik zo.

Hoe gaat een schattige mascotte mensen nu eigenlijk motiveren om meer vis te eten. Elke keer als je zalm eet denk je nu aan die zielige mascotte die weer één van d'r vriendjes kwijt raakt omdat jij het zo nodig vind om het op te eten!
anjeriku wrote:Aw, die mascotte!
Aan de ene kant vind ik minder consumptie hartstikke goed, natuurlijk veel beter voor het milieu/tegen het uitsterven van bepaalde soorten.
Wel hoop ik dat het 'vewesteren' van de maaltijden niet duidt op ongezonder voedsel (vette hamburgers etc.), vis blijft natuurlijk een van de meer gezondere alternatieven van vlees. Vind het goed om te zien dat vrij welvarende landen als Japan nog iets als obesitas/vasculaire ziektes zoals atherosclerose nog vrij laag in de cijfers weten te houden, maar een verwestering van het voedselpatroon zou dit natuurlijk kunnen veranderen. Cijfers zijn daar nu nog 0-5% (of volgens de Japanse obesitas BMI waarde van max. 25 ongeveer 20%), maar wel stijgend. Alhoewel ze misschien met de wet van een max. taille/metabo law toch de boel in weten te dammen /lekkeranderonderwerpdanvis
Ik hoop voor hen inderdaad dat ze qua gezondheid er nu niet teveel op achteruit gaan en dat ze de verleiding tot ongezonde maaltijden wat kunnen weerstaan. Al leven al veel mensen in Japan minder gezond denk ik in verband met hoge werkdruk enzovoorts. Zijn redelijk wat mensen die overleven op kant en klaar maaltijden en noodles en dergelijke zaken. Makkelijk en vlug maar vaak niet erg gezond. Denk dan ook dat ze er niet gezonder op gaan worden naarmate het steeds makkelijker word gemaakt om een ongezonde maaltijd te krijgen in verhouding met een ongezonde maaltijd.
Fran wrote:Wel een ander onderwerp dan vis, maar toch wel iets om over na te denken!
Want ik probeer zelf steeds meer de vette hap te laten staan, want ik zie het aan mijzelf dat ik er niet gezonder op word. Ook vlees probeer ik te minderen, dus zal ik voor alternatieven moeten gaan zoals de vegaburgers en eventueel vis. Ik ga meer offtopic, hoor! ;)
Maar inderdaad wel een goeie wat je aanhaalt!
Om even heel klein beetje mee offtopic te gaan.
Even onderscheid in wat je wilt bereiken voor ik hiermee begin. Mocht je een fitter gevoel overal willen met meer energie en dergelijke is dit een minder goed plan waarschijnlijk maar als je focus in eerste instantie ligt op gewichtsverlies is het wel een optie. Doel dan op de dieet waarbij je weinig koolhydraten eet. Met als logica dat koolhydraten langzaam verbranden, als je daar minder van eet dan dat je lichaam verbrand dan gaat je lichaam over op het verbranden van de noodvoorraad, de vetten dus. Je kan dus in dat geval gewoon vis/vlees en dergelijke blijven eten maar je zult de hamburger broodjes moeten overslaan, of je moet alleen de inhoud van het broodje gaan eten.

Klonk voor mij ideaal als een dieet plan, lekker veel vlees etc. eten en minder koolhydraten, klinkt leuk... tot ik me bedacht hoeveel dingen koolhydraten bevatten en hoe erg je opties tot eten beperkt word. Als je zorgt dat je nog wel genoeg koolhydraten binnen krijgt om je lichaam te ondersteunen en voldoende vitamines weet binnen te krijgen is het ook nog niet eens echt ongezond denk ik. Zo lang je het niet te lang doorzet en tussendoor je lichaam wel weer wat aanvult wat betreft koolhydraten.
Genoeg offtopic weer, maar vis is wel één van me favoriete gezonde snacks, al vind ik ze ongezond bedekt met een krokant laagje en gebakken in een dikke laag olie ook lekker. Maar gezond vis is ook lekker.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Sat 30 May 2015, 21:52

Ik kan niet echt zeggen hoe of waarom, maar mij verbaast het juist niet zo. Ik vind het ook helemaal niet erg, want ik moet zelf zo goed als niks van vis hebben. ;) Vis gaat echt tegen elke vezel in mijn lichaam in en al helemaal als er nori bij of omheen zit...

Image

Post Reply