Kunnen die concertorganisatoren niet plannen?

J-Events staat voor evenementen met een Japans tintje. Dat kan concerten zijn met artiesten uit Japan, maar ook (Japan)festivals en (anime)conventies. Evenementen die vallen onder Japan, Jpop/rock, cosplay en manga & anime valt, kunnen hier geplaatst worden.

Moderator: Fran

Post Reply
Fran
Beheerder
Beheerder

Kunnen die concertorganisatoren niet plannen?

Post by Fran » Mon 16 May 2016, 16:01

Deze week wordt een drukke week voor J-rock liefhebbers. Voor als je het nog niet gezien hebt begint het woensdag met girugamesh, een dag later coldrain en zullen sommigen PLASTICZOOMS dan toch skippen, want het wordt te veel van het goede.

En dan volgende week een drukke week met onder andere BRIDEAR in de Dynamo. Hoe zit dat nu? Kunnen die concertorganisatoren niet met elkaar rekening houden ofzo? En waarom groeit er geen geld aan mijn boom die ik toch elke dag netjes water geef?

Kan mij nog herinneren dat er een aantal jaren terug nog gesproken werd dat er geen enkele Japanse band meer naar Nederland kwam, terwijl dit helemaal onjuist was. Maar als er gekeken werd naar een bepaald genre (voorbeeld is visual kei) dan moest je eigenlijk richting Duitsland of Frankrijk om aan je trekken te komen. Er komen geregeld Japanse bands van allerlei genres naar Nederland. Maar hoe zit dat toch met de planning van deze week en volgende week? Is het luxe? Is het moeheid?

Volgens mij was girugamesh eerder met het bekendmaken van de show, daarna kwam coldrain. Ze hebben allebei een net iets ander publiek, maar hebben ook een overlapping. Daardoor zullen er veel mensen zijn die deze twee dagen naar deze concerten gaan. PLASTICZOOMS is in principe heel wat anders. Het is sowieso geen metal, het is wel duister.

Zoals velen weten ben ik diegene die PLASTICZOOMS naar Nederland haalt in samenwerking met HIGHFeeL. Ik mag mijzelf promotor noemen van deze show. Ik heb vooraf aangegeven dat girugamesh en coldrain gaan komen, maar toch werd gezegd dat ik op 20 mei een show moest boeken. Twee redenen waarom ik het toch gedaan heb: ten eerste; ik wilde dat heel graag. Ten tweede; de show is niet gericht op de J-rock liefhebbers, maar meer op de gothic, 70s punk, 80s post-punk, new wave en indie liefhebbers (met hier en daar een snufje rap en reggae) en daarnaast de mensen die Japanse bands wel boeiend vinden. Toch een klus om de mensen te bereiken, dus heb ik gekozen voor deze locatie die standaard van dit soort shows boekt. Maar ik verwacht daarmee niet dat er honderden mensen komen. Als er 50 komen is het al heel wat! En daar ben ik mij nu op aan het focussen. Door het concert van PLASTICZOOMS sla ik coldrain over, maar girugamesh niet! coldrain heb ik al eens live gezien (volgens mij zelfs 2 keer) en girugamesh nog niet. En bij PLASTICZOOMS moet ik gewoon aanwezig zijn!

Keuzes en overwegingen moeten gemaakt worden en ik snap best dat mensen PLASTICZOOMS liever overslaan, maar voor hen is het de eerste keer in Nederland en hun eerste Europese tour. Voor coldrain is dat niet en die komt volgend jaar ook wel weer. girugamesh heeft ook al eens eerder getourd in Europa, maar komt nu voor het eerst naar Nederland. En voor girugamesh is het meteen ook de laatste keer, zij gaan stoppen. PLASTICZOOMS woont momenteel nog in Berlijn, maar deze band gaat ook weer terug naar Japan.

Dit is een voorbeeld van deze week. Maar ik kom wel vaker tegen dat er bands zijn die zelfs op dezelfde dag iets hebben, al is het dan in Europa/in hetzelfde land. Daarmee lijken de touroganisaties zichzelf in de vingers te snijden. Dat is jammer. Heel soms zijn die tours al ver van te voren gepland. Pas later komt dan aan het licht dat er meerderen in die periode wat gepland hebben staan. Om dan meteen het roer om te slaan en de planning aan te passen, daar kun je geld mee verliezen. We mogen blij zijn dat er niet op 1 dag twee concerten zijn. Tegenwoordig kunnen we dat wel bijna zeggen van Japan gerelateerde evenementen, te denken aan Tomocon/Cherry Blossom Festival of Nishicon/Camera Japan. Laten we hopen dat dit niet gaat gebeuren met de concerten, want dan houdt het snel op voor de bands!

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Re: Kunnen die concertorganisatoren niet plannen?

Post by Shizu » Thu 19 May 2016, 15:02

Ik weet nog wel dat ik paar jaar terug zowat elke maand een concert had.

Jaar: 2011
Spoiler: weergeven
2011.01.25 -OZ- (Utrecht)
2011.02.18 HITT (Amstelveen)
2011.04.07 Orochi (Amsterdam)
2011.05.05 Lix. (Amstelveen)
2011.05.08 D (Amsterdam)
2011.07.02 X JAPAN (Utrecht)
2011.07.26 GACKT/YFC (Amsterdam)
2011.09.20 Nega (Utrecht)
2011.11.11 the fool (Amstelveen)
2011.11.14 kanonxkanon (Utrecht)
Jaar: 2014
2014
2014.01.17 I -ai- (The Hague)
2014.05.20 Electric Eel Shock (Haarlem)
2014.06.18 SETE STAR SEPT + Anxiety Disorder (BE) + Crowd Surfers Must Die (NL) (Leiden)
2014.06.28 LOKA (The Hague)
2014.12.06 Satsuki (Amstelveen)
Ik geef toe dat ik niet meer naar elk concert meer ga, maar zoveel aanbod dat er in 2011 was is er bijv. in 2014 niet meer. Wat wel overeenkomt is dat zowel als in 2011 en 2014 er wel een week/maand is waar er 2 concerten zijn. (Dit zelfde heb ik ook in 2010, 2012, 2013 meegemaakt) En zoals je kan zien ga ik niet alleen maar naar Visual Kei, maar daar is wel een voorkeur voor.
Mijn volledige concertlijst is hier te vinden: https://www.facebook.com/notes/1420255918201231/
Wat ik in ieder geval kan concluderen dat het al langer voorkomt dat events in dezelfde week/maand voorkomen. De vraag is dan echter, hoe komt het dat de aandacht daar nu meer naar is? Hoe komt het dat het opeens opvalt? Jaren terug vonden mensen het juist leuk om 2 concerten in de week te hebben en spaarde ze hier voor. Dit zal nu ook wel het geval zijn maar waarom hoor ik dan nu meer mensen klagen dan vroeger?

Het aanbod is naar mijn mening nog hetzelfde, het aanbod is echter qua style verandert om het zo te zeggen. Er is meer diversiteit in de acts, dat vinden sommige mensen misschien niet zo. Er zijn wel wat mensen die echt alleen Visual kei leuk vinden. Prima, maar je verliest dat publiek dan wel. Ik heb er zelf helemaal geen moeite mee met meerdere concerten in een week, mits het mogelijk is om te gaan. Concerten is iets waarvoor ik spaar als het nodig is. Het moment van aankondigen heeft er misschien mee te maken? Ruim van tevoren is voor mij altijd fijn, ik kan alvast het kaartje kopen en mijn treinkaartje is dan voor de dag zelf. Ik weet niet of deze lap tekst helpt, we gaan het zien.

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Thu 29 Sep 2016, 16:29

We hebben te maken met een vernieuwde doelgroep. Sommige mensen die in 2010/2011 vaak naar concerten gingen vonden het toffer en blijkbaar was er de trend ook naar om vaker dit soort concerten vaker te hebben. Een tijd lang zijn er weinig grote acts naar Nederland gekomen en mochten we het doen met de minder bekende acts. Nu er opeens wat meer bands komen opdagen is het opeens van: wow wat veel. Maar het is inderdaad geen nieuw fenomeen. Sinds ik AVO Blog heb viel mij nog meer op dat er vele Japanse bands naar Europa en Nederland komen, maar is die aandacht er niet, want het is een ander genre en spreekt niet de mensen aan die liever Visual Kei bands bezoeken. Ik wist al dat er best wel wat bands naar Europa kwamen, maar er blijken toch meer te komen. En voor al die bands is een andere doelgroep, soms overlappend met wat andere bands.

Wat betreft aankondigen. Ik zie het vaak gebeuren dat er een maand to anderhalf maand voor de tour de shows wordt aangekondigd. Best kortdag. Maar ik zie ook bands hun tours ver van te voren aankondigen. Maar dat zegt niet meteen dat de zaal voller is, gezien er meer tijd ia voor promotie. Want als dat niet goed wordt aangepakt, dan weten mensen nog niks van de show af.

Je hebt natuurlijk een groep jonge mensen die niet zo heel veel geld hebben. Die kunnen niet zo gauw naar meerdere bands, omdat ze anders met hun geld omgaan dan de mensen die al even naar Japanse muziek luisteren. Goed voor de business van de bands die die jonge mensen volgen en waarvan zij de concerten bezoeken.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

AndresS
Haiku writer
Haiku writer

Post by AndresS » Mon 03 Oct 2016, 15:45

Ik dnek dat concertorganisatoren wel kunnen plannen, maar als ze commercieel gericht zijn, dan moeten zij ervoor zorgen zoveel mogelijk mensen naar hun concerten te lokken. Dan maakt het je ook niet uit of er een ander concert in diezelfde week is van een andere Japanse artiest, hoe groot of klein diegene is. Als je het goed doet, heb je een volle zaal.

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 03 Oct 2016, 15:58

Zo kan je het ook zien, maar in Europa is het al bijzonderder als Japanse muzikanten daar gaan optreden. Vooral als het gaat om de wat kleinere bands/artiesten, zulke shows worden door kleinere tourorganisaties georganiseerd. De grotere acts hebben er minder last van, die hebben al naam gemaakt. Ze moeten gewoon hun fans eraan herinneren dat er een show aankomt in Europa.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 11 Mar 2017, 10:18

Te laat ontdekt: VMO trad op in dB's en PLASTICZOOMS in P60, afgelopen donderdag.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Post Reply