Zou je een moderator willen zijn?

Hier kan je terecht met je vragen, suggesties en adviezen over het forum!

Moderator: Fran

Elyne
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Re: Zou je een moderator willen zijn?

Post by Elyne » Wed 10 Nov 2010, 22:19

Ik denk persoonlijk dat dit forum precies de juiste grootte is voor mij , iedereen of toch bijna iedereen "kent" elkaar en je hebt zo'n vast groepje die hier regelmatig komt. Voor mij is het niet inactief maar juist perfect, ik ben hier nog niet zo heel erg lang maar ik had al redelijk snel het gevoel dat ik hier welkom was, ik ben niet echt zo'n Japan freak als de meeste van jullie maar toch hebben jullie me min of meer aanvaard. Ik denk dat het in de meeste fora dat niet zou gebeuren.
Dat Fran meer mods wil is normaal , er zijn redelijk veel verschillende forums en ze wil alles in leven houden om zo de bezoekers/leden op te drijven wat normaal is (dat denk ik toch). Het probleem hier denk ik dat er te weinig mensen zijn die hier vaste bezoekers en met1 bepaald forum fanatiek mee bezig zijn - als ik het zo mag noemen tenminste.
Ook zoals Fran al eerder aanhaalde ergens dit forum is niet in het Engels en er zijn nu eenmaal weinig Japan liefhebbers in Nederland/België vergeleken met de rest van de wereld.
Ook een moderator zijn is nu niet echt een dankbaar baantje- en dat bedoel ik in het algemeen voor elk forum /website je kan uitgescholden voor alles en nog veel meer. Het lijkt in het begin heel erg leuk om meer "macht" te hebben maar een tijdje went dat wel, om een baantje als dit moet je doorzettingsvermogen hebben en echt van een forum of site houden- en als ik het voor mij persoonlijk zou bekijken is dit niet zo , en de meeste mensen willen nu eenmaal weinig moeite doen als ze niet van iets bezeten zijn.

Ik vind de moderatie persoonlijk redelijk goed maar inderdaad er kunnen nog een paar mods komen voor subforums en als er maar een aantal mods zijn voor een heleboel subforums te leiden en actief te houden gaat het forum niet actiever/gezelliger worden.

Nogmaals dit is mijn persoonlijke mening van wat ik van dit forum denk en ik wil niemand aanvallen hier.

Image

Selena~Cleopatra
Otaku
Otaku

Post by Selena~Cleopatra » Thu 11 Nov 2010, 11:53

Ik wil eerst eventjes duidelijk stellen dat mijn vorige post op dit gegeven absoluut niet aanvallend bedoeld was. Ik had geen enkele bedoeling om jullie hier een heleboel verwijten te maken. Aangezien ik wel zelf ook besef dat er heel wat dingen bij communicatie over internet komt kijken, had ik daar misschien wel beter op moeten letten.

De jullie sloeg voornamelijk op de admin en de global mods. En die doen het niet altijd allemaal tegelijk. De ene reageert defensief op een opmerking over het beheren en de ander dan weer op een opmerking over de gezelligheid van het forum of de grootte. Ik kan er ook geen perfecte analyse van gaan maken natuurlijk. Als je dit topic herleest dan zie je dat de reactie op Aion uiteindelijk uitkomt op het neutraliseren van zijn kritiek want de fora die hij als voorbeeld noemt worden meteen afgeschoten als 'niet gezellig' en 'niet leuk' (volgens jullie mening uiteraard). Ik denk niet dat hij de bedoeling had om te gaan zeggen: kijk, dit zijn betere fora. Integendeel, het is eerder: kijk dit zijn grotere fora en zij doen het met minder mods. Misschien is het wel zo dat er eens moet gekeken worden bij de 'grote verantwoordelijken van dit forum' of ze hun 'werk' wel efficient verdelen?

Ik moet er meteen ook bij zeggen dat er hier wel goed werk geleverd wordt. Het interesseert mij mss dan minder, maar ik merk wel dat er enorme moeite gedaan wordt om mensen een forum te bieden om over minder evidente interesses als Japan en Azië te praten. Aangezien jullie NL-talig zijn en laagdrempelig proberen zijn, wordt dit nog een moeilijkere taak en uiteraard komen er dan dingen kijken die bij andere mensen in minder goede aard vallen (zoals het uitdrukkelijk vragen om NL te typen)
Mijn vorige post was bedoeld als feedback. Ze klonk dan mss negatief, maar ik wil al het goede dat jullie als admin en mods doen zeker niet afbreken. AVO heeft moeilijke tijden gehad en ondanks dat blijven jullie die leden motiveren. Mss moet de motivatie even sterk ingezet worden voor de mods. I.p.v. een negatief klinkend profiel, een heel motiverend profiel. Moderators zijn een soort vrijwilligers en vrijwilligers zijn heel moeilijk tegenwoordig. Die willen iets terug: ten minste een leerproces voor zichzelf. Dus i.p.v. proefperiodes in te stellen kan je mss mensen 'opleiden'. Daar kan tijd in kruipen, maar het heeft ook rendement volgens mij. Moderatoractiviteiten (msn-gesprekjes en leuke topics in het modhoekje om eens te zeuren fzo) kunnen ook bijdragen aan de sfeer tussen de mods. Echt, mensen moeten het gevoel hebben dat ze erbij horen en ik zeg niet dat jullie er niet voor open staan, maar er wordt geen extra aandacht aan besteed. Vind ik jammer.

Maar toch: er is goed werk gedaan hoor mensen!!!

BE the change you want to see in the world!

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Thu 11 Nov 2010, 16:40

Nou, je bent ook al een tijdje geen mod meer hè, Selena =). Ondertussen hebben we al een zeurhoek (jaha, geloof het maar, mensen x] ) en nog veel meer. Je kunt het echter alleen maar te weten komen als je er zelf naar vraagt als lid of als je als mod het hoekje natuurlijk weet te ontdekken. Ik weet niet hoeveel leden eigenlijk willen weten wat er in het moderatorhoekje allemaal gebeurt? Daarbij, hoeveel leden weten er eigenlijk van ons hoekje?

Toen ik moderator werd, kreeg ik plots een extra stuk forum te zien. Dit had ik eigenlijk niet verwacht! Bij het benoemd worden tot Global werd dit deel zelfs NOG groter. Het is als het ontdekken van een geheime gang in je eigen huis, echt heel speciaal vond ik het.

Mja, neutraliseren en defensief reageren... Het is maar normaal zeker? Allez, het is zo'n standaard reactie van een mens geloof ik. Dat of aanvallen. Er zijn veel dingen dat 'wij' als 'beheer' doen waarbij we echt denken dat mensen het appreciëren en dan steekt het natuurlijk als het blijkbaar niet opvalt of dat er leden zijn die de veranderingen niet kunnen hebben en zo. Soms gaat het maar over een enkeling, maar het steekt en dan wordt er wel eens gefantaseerd, opgekropte woede losgelaten...

Ik denk wel dat het team van admin + globals bij elkaar past. We zijn 3 verschillende persoonlijkheden die elkaar respecteren en naar elkaar opkijken. Fran doet zoveel voor haar forum en DJ is een goeie global, een brave zelfs, een beetje het luisterend oor. Ik werd global nadat ik al eerder mod was voor vele jaren, ben geen ultiem luisterend oor en kan mensen makkelijk eens een steek geven, maar ondanks het feit dat dit heel erg negatief klinkt, maar soms heeft het zeker wel zijn nut. Om een lid wat in te tomen bijvoorbeeld of om ego-trippers (ja, die hebben we zeker al gehad op AVO) de zin te ontnemen om nog langer hun dikke nek uit te stallen. Waar één iemand van het team tekort komt, kan een ander aanvullen en er is wel altijd een punt aan ons karakter dat de leden net heel erg appreciëren.

Nah... dit bedoel ik niet tegen jou, Selena. Was gewoon iets dat ik algemeen kwijt wilde. Een beetje mezelf ook wat oppeppen geloof ik. Ik kom hier nu al zo weinig. We zijn alledrie zo druk dat we nu ook wel ons meer gaan richten op dingen die we zelf interessanter vinden. Bedoel, hoe zouden jullie zelf zijn? ^^

Nog bedankt aan iedereen voor de lieve woordjes en de vele pogingen om ons te helpen om AVO, indien mogelijk, te verbeteren. We denken zeker over alles na, ook al lijken onze eerste reacties soms wel wat vervelend. Al die dingen hebben tijd nodig om volledig door te sijpelen, hè.

Image
[Ayo'a Ibori] [SMN] [RDM] [Zodiark][Serpent]

Fran
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1

Post by Fran » Fri 12 Nov 2010, 17:47

Als iemand een forum gebruikt als voorbeeld, is het dan gek als ik het forum ga vergelijken met mijn forum? Ik dacht zelf van niet, want ik wil graag beter worden. Maar als iemand zegt, dit en dit is niet goed en daar gebeurd het wel. Dan moet ik toch echt even zeggen, maar op dat forum zit het wel zus en zo.

Want wie zegt als ik dingen 1 op 1 overneem, dat het hier wel gezelliger wordt of leuker of actiever? Dat zegt namelijk helemaal niks. Helaas.

Over het profiel waar Selena het over heeft zet ik nog steeds mijn vraagtekens? Wat was nou zo negatief? Had eerder al ongeveer zo'n zelfde vraag gesteld, maar deze is vast over het hoofd gezien. Ligt het aan de 'vacature'? Want dan wil ik graag weten wat daarin afschrikt. Ik kan ook je bericht verkeerd gelezen te hebben natuurlijk. Daarvoor alvast mijn excuses.

We proberen natuurlijk zo goed mogelijk over te komen. We laten toch keer op keer zien open te staan voor suggesties, maar ik vind het niet nodig om open te staan voor suggesties en dan niet 'defensief' te reageren, zodat we de grond in getrapt worden. Want dit forum bestaat niet voor niks 7 jaar lang.

We hebben even terug, is volgens mij alweer bijna 2 jaar terug, nogmaals een start moeten maken. En dus zijn we weer klein en we willen groeien.

We hebben op aanvraag van leden het volgende gedaan:

- subfora toevoegen op verzoek
- subfora weggehaald op verzoek
- subfora samengevoegd op verzoek
- Onderdelen van wedstrijden, sfeermeter, lid van de maand op verzoek toegevoegd.

Wij doen heel veel voor dit forum, om beter te worden. Maar we zien zelf al in dat een Sfeermeter of een Lid van de Maand de leden heel weinig interesseert.

Het is niet zo boeiend om te vertellen dat de sfeer leuk of niet leuk is. Het is niet boeiend om een award en de eer van 1 maand lang 'lid van de maand' te zijn.

Waar zijn jullie dan wél tevreden mee?

Actiever forum: okee. Daar ben ik het ook zeker mee eens. Daar ben ik al heel lang mee bezig. Maar het wil niet echt lukken. De interesses hier lopen zeer uiteen. Dus maakt het wel wat moeilijk.

We hebben zelfs de laatste dagen blijkbaar leden gekregen, zonder interesse in Japan, maar interesse in fotowedstrijden. Omdat een website een link naar het forum heeft gezet. Wel jammer, want zo krijgen we ook geen actieve leden.

We moeten zeker efficienter werken vanuit het moderatorteam. Daar ben ik het ook zeker mee eens. Maar het is lastig, vooral omdat niet elke moderator ELKE DAG de tijd heeft om langs te komen. Dan maakt het natuurlijk ook wel lastiger om 'efficient' aan het werk te gaan. Hoe we dat beter kunnen aanpakken, dat is nog maar de vraag.

Een proefperiode aanpassen naar een leerperiode is geen slecht idee. Maar... ik zit nu wel met het volgende punt in mijn maag.

Wat verwachten jullie eigenlijk nou echt van moderators? Want dat is volgens mij ook niet echt duidelijk.

Ik hoor graag weer een reactie. :)

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Selena~Cleopatra
Otaku
Otaku

Post by Selena~Cleopatra » Sat 13 Nov 2010, 16:39

Ik heb het profiel dat jullie opgesteld hebben nog eens herlezen. In dat opzicht was mijn kritiek mss toch een beetje onterecht. Ik had het duidelijk negatiever in mijn hoofd. Maar ik vermoed dat dat ligt aan de 'negatievere' dingen die heel de tijd worden gezegd over mod zijn en een forum beheren. Let op: dit is niet altijd uit jullie mond gekomen. Ik heb duidelijk twee linken verkeerd gelegd.

Een ander forum met het jouwe vergelijken vind ik gek. Zelfs als mensen een ander forum noemen (en jij dus niet vergelijkt) vind ik het eigenlijk gek. De fora die genoemd zijn, zijn denk ik niet vergelijkbaar met het jouwe. Daarom vond ik het vreemd dat erop in gegaan werd. Gaming fora zijn totaal anders dan AVO. Ik noemde PotW een keer, maar om het moderatorschap te vergelijken. En daar zag ik wel een gelijkenis. De activiteit vergelijken van een gamingforum met AVO vind ik dan weer iets helemaal anders. Over games praten met een publiek dat ook aangetrokken is tot games is zo... helemaal anders. Er komen de hele tijd nieuwe games uit. De interesse voor games is ook groter (dus je hebt sneller meer leden) etc. Het was ook niet daarop dat ik reageerde, maar over de algehele sfeer in het topic. Ik voelde het aan alsof er hier meningen werden afgeschoten, daarom reageerde ik waarschijnlijk ook meteen veel assertiever. En persoonlijk merkte ik ook aan de reacties van het beheer dat er toen kalmer werd gereageerd, terwijl ik echt een emmer 'defensie' verwachtte (wat natuurlijk positief is dat er niet op mijn nogal minder vriendelijk bericht is gereageerd op dezelfde manier!)

Tussen reageren op feedback en defensief reageren is er een groot verschil. Ik kan het moeilijk plaatsen, maar waarschijnlijk ligt het ook gewoon aan het internetcontact. Wat ik ook durfde doen als mod bij explosieve situaties, was op ongegronde kritiek reageren met: "ik ga hier niet op in, want het is volgens mij ongegrond." Als mensen dan beginnen vragen naar redenen zei ik terug: "ik zei dat ik niet reageer daarop, dus dat doe ik ook niet." En het maakt je niet geliefd, maar ik denk dat het minder defensief is. En als je bovenstaande niet vindt kloppen of er niet mee akkoord bent of het stom vindt dan negeer je het maar ;)

Jullie hebben zeer goede dingen gedaan op het forum en dat wil ik ook meegeven. Alleen is dit niet zo'n gemakkelijk forum om activiteit op te krijgen, omdat het onderwerp in Nederland en België gewoon procentueel minder geïnteresseerden heeft dan euhm... gaming bijvoorbeeld.

OH en je laatste vraag: wat verwacht in van moderators (was dat niet in bod gekomen in een enquête ook?). Moderators zijn gewone leden die iets actiever zijn, leden aansporen om te posten en nieuwe dingen te lanceren, die een beetje een oogje in het zeil houden zodat discussies niet uit de hand lopen en de regels gevolgd worden. Ze zijn aanwezig op het forum (in die zin dat hun aanwezigheid opvalt, niet dat ze elke dag tien posts maken). Enthousiasmeren dat doen mods ook volgens mij.

BE the change you want to see in the world!

Fran
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1

Post by Fran » Sat 13 Nov 2010, 17:47

In de enquête was dat zeker voorgekomen, maar we hebben inmiddels alweer wat meer leden erbij gekregen en dan ga je toch even denken van.. hoe denken zij erover? Ik kan moeilijk me gaan basseren op iets wat alweer even terug is. Okee, de enquête is dan niet zo oud, maar ik hoop dat je snapt.

Negeren van kritiek doe ik niet. Ik heb al een aantal studies achter de rug waarbij de competentie 'met kritiek omgaan' naar voren kwam. Nou.. dat is me wel gelukt, maar inderdaad DIT blijft internet. En ik kan mijn berichten wel vullen met smilies :) :) :) :) :) :)
Maar ik wil ook nog wel serieus genomen worden ;)
En ik wil laten zien dat ik de berichten van mijn leden (ook al is het negatief) serieus genomen wordt!

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Darcy Maris
Otaku
Otaku

Post by Darcy Maris » Sun 14 Nov 2010, 15:59

Zo, hier heb ik echt heeeeeel veel op te vertellen! o.0 En ik vind het voor alle leden, mods en admins nuttig dus gelieve ondanks de lengte toch mijn verhaal uit te lezen.

Allereerst mijn mening over het topic;
Ja. Ik ben zelf mod geweest en heb er heel veel plezier in gehad. Zeker in het begin, iedereen kende me en ik was dé Darcy Maris (ben ik nog steeds duh~). Het was enorm gezellig en daarom voegde ik ook uit mijzelf nieuwe topics toe. Interesses delen! Later kreeg ik het te druk met school. Gevolg: ik voerde alleen nog maar mod plichten uit (dingen in de gaten houden, hier en daar wat nieuws toevoegen) waardoor mijn eigen inbreng wegviel. Hier had ik simpelweg geen tijd meer voor. Oftwel: Mod zijn is Ge-Wel-Dig mits je er tijd voor hebt. Zit je nu iedere dag op het forum? Dan kan je een prima mod zijn! Want het brengt verantwoordelijkheden met zich mee maar deze nemen niet meer dan een kwartier meer aan tijd in beslag! Want wat doe je? Je let op dat er geen 'overtredingen' worden gemaakt door andere leden! Extra actief zijn hoef je niet want dat ben je toch al! Zo werkte het in ieder geval bij mij! =) Je hebt een verantwoordelijkheid maar de Fran en de andere mods zijn een goed team om mee te werken dus deze is prima te dragen en je kunt als mod altijd met problemen terecht!
Bovenstaande is mijn mening over het mod zijn, dan de rest van deze zeer interessant discussie! Even per onderwerp

---------
'Actief zijn' is relatief. Ik vond (ben nu een tijdje niet meer op AVO geweest) de hoeveelheid berichten juist prettig. Ik zat op een heel groot forum en ben daar welgeteld 1 dag geweest. Het was te veel. Ik kon mijn topics niet meer terug vinden, net als mijn reacties en de reacties daarop. Daarnaast is zo'n forum vaak heel onpersoonlijk en slecht beheerd, waarmee ik doorga naar het volgende onderwerp!
---------
Ik ben voor een meerdere mods. Moderators kunnen zich zo op hun eigen interesse blijven richten.
Stel je zit dagelijks bij gamen en wordt dan mod, dan kan je bij dat topic blijven en daar de boel op orde houden.
Werk je samen met 1 andere moderator dan ben je zo druk met moderaten op verschillende plekken (opletten dat mensen geen regels overtreden, eventuele dubbele topics samenvoegen, spammers tegenhouden) dat je geen tijd hebt om berichten te plaatsen die je zelf ook leuk vindt! Daarom vind je op grote fora zo vaak spammers, de mods zijn met te weinig en kunnen niet alles overzien!
Nog een pluspunt van meerdere mods is, vind ik, dat je ook als persoon behandeld wordt. Omdat je als mod veel kan posten wat je leuk vind en niet alleen maar bezig hoeft te zijn met opletten kennen mensen je ook. Je hebt een veel hechtere band met je leden op die manier en ze komen ook eerder naar je toe met vragen.
--------
Over AVO en kritiek. Fran heeft het een tijdje moeilijk gehad met omgaan met kritiek maar iedereen de haar langer kent zal zien dat zij er mee heeft leren omgaan! Ik vind zelf haar reacties over het algemeen zeer goed op het kritiek in dit topic! Uiteraard schiet het beheer soms in de verdediging en dat mag ook. Als je het niet met iemand eens bent mag je je eigen standpunt verdedigen. Even een kritiekpuntje naar leden (en dat is niet persoonlijk bedoeld); een zin als "en dan nog altijd op zoek naar meer... I mean, WTF, ik heb bij een site gezeten met over 100 actieve threads per dag, " vind ik ook nogal aanvallend overkoment, of het zo bedoeld is of niet terzijde. Ik lees dit als "What The Fuck doen ze hier voor 'n stomme dingen". Zo bedoeld of niet, zo wordt deze zin wel gelezen! Dus (mod in mij komt naar boven) wil je serieus genomen worden, let op op je worden! ;) Want dit is wel degelijk een nuttig en serieus onderwerp!

Overigens, als ik nog mod geweest was (ergens voel ik me dat nog steeds wel een beetje ^^) had ik deze kritiek wel zeer op prijs gesteld, want kritiek kan voor verbetering zorgen. Dus alle kritiekgevers bedankt! ^^

--------
Puntje kritiek tegenover het beheer hier; er was inderdaad een tijd waar het forum actief werd gehouden door 'gedwongen bericht plaatsing'. Dit werkt in de praktijk duidelijk niet. Het enthausiasme van de plaatser mist
-------
Overigens, ik ben het ook eens met veel wat Elyne typt!

Conclusie:
-Ik zou graag weer mod zijn =) Hopelijk is het te combineren met mijn studie na kerst, dan ga ik iig weer eens kijken of ik me kan aanmelden ^_^
-Meer mods vind ik goed omdat mods zo actief kunnen zijn op een eigen stekkie, daar enthousiast kunnen zijn en daar kunnen opletten en niet al hun aandacht verplicht moeten verdelen.
-Efficiënt werken is niet altijd beter! Want (zie bovenstaande) minder efficiënt is soms wel gezelliger wat ook weer leuker is voor leden =)

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Mon 15 Nov 2010, 00:07

Dankjewel Darcie!

Ik wil even zeggen dat ik ben blijven meelezen, maar even gekozen had niet meer te reageren...
Op dat eigenste moment was de drang te groot om mezelf heeeeeeeeeeel sterk te gaan verdedigen en misschien dingen te zeggen die eigenlijk totaal niet gepast zijn...

Oké, kritiek via internet komt dus soms enorm hard aan... Ookal is die zo niet bedoeld...
Inderdaad, het mist soms die ondertoon die het wat luchtiger maakt!

We hebben zeker geleerd dat 'moeten plaatsen' als mod voor de meeste niet werkt.
Ikzelf heb dat nooit echt gedaan. Ik plaats wel eens wat als Fran of Spitch me vragen om dat te doen, maar enkel als ik tijd heb EN als het topic mij ook kan boeien ;)
Gewoon omdat ik mezelf wil blijven. Dat lukt het best door dat te doen aan de hand van dingen die mij interesseren!

We hebben dus voor- en tegenstanders voor meer mods. Om totaal verschillende redenen en omdat elk lid andere behoeftes heeft volgens mij.
Ik hoop dat iedereen ziet dat die behoeftes verschillen =D
Nu is het natuurlijk aan ons om te kijken welke kant ons het beste ligt en daar natuurlijk ook een middenweg in te zoeken! Waarbij zoveel mogelijk leden zich goed voelen!

Wie nog tips heeft, geef ze zeker!
Kritiekpuntjes, zeker ook. Vergeet niet duidelijk uit te leggen wat je bedoeld, of probeer ;) Want het is niet altijd even makkelijk.

Het puntje: ik mis de gezelligheid. Wel, we zijn echt op zoek naar wat die vroegere gezelligheid bracht!
Kan jij het verwoorden? Zeker doen!

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Mon 15 Nov 2010, 18:48

Hunts! ... *gaat zich achter haar berg werk verschuilen*

Image
[Ayo'a Ibori] [SMN] [RDM] [Zodiark][Serpent]

Post Reply