Als bedrijf omgaan met Social Media, hoe het niet moet....

Alles wat niet thuishoort in bovenstaande subfora hebben een eigen stekkie in de Dagelijkse Dingen subforum. Gebeurtenissen in de wereld, maar ook in jouw eigen wereld kan je hier kwijt. Van school tot aan je favoriete (non-Japanse) muziek, boeken, tot aan games, computers, gadgets, discussies en andere onderwerpen.

Moderator: Fran

User avatar
Fran
Beheerder
Beheerder
Posts: 63014
Joined: Wed 29 Jul 2009, 21:00
Location: Omgeving Nederland
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1
Contact:

Re: Als bedrijf omgaan met Social Media, hoe het niet moet..

Post by Fran » Thu 19 Feb 2015, 17:22

Ik heb ook geblunderd als in.. ik beheer meerdere social media kanalen en dan iets van LOKA retweeten met een twitteraccount van een restaurant en NIEMAND die er iets van zegt, totdat ik erachter kom een aantal dagen later. :?:


Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

User avatar
anjeriku
Neko's neko-chan
Neko's neko-chan
Posts: 339
Joined: Sat 10 Jan 2015, 13:30
Location: Beyond the Wall
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Re: Als bedrijf omgaan met Social Media, hoe het niet moet..

Post by anjeriku » Thu 19 Feb 2015, 20:33

Mjah mijn blunder was wel iets blunderiger, werd ook geciteerd door bepaalde kranten -gelukkig anoniem- *oeps* xD maar dan besef je soms echt pas de impact van social media... Het lijkt zo 'lokaal', maar het is beschikbaar voor de hele wereld.


花鳥風月 | Flower, Bird, Wind, Moon

User avatar
Fran
Beheerder
Beheerder
Posts: 63014
Joined: Wed 29 Jul 2009, 21:00
Location: Omgeving Nederland
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1
Contact:

Re: Als bedrijf omgaan met Social Media, hoe het niet moet..

Post by Fran » Fri 20 Feb 2015, 07:49

Zelfs in de krant? Wow, da's zeker schrikken!


Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

User avatar
anjeriku
Neko's neko-chan
Neko's neko-chan
Posts: 339
Joined: Sat 10 Jan 2015, 13:30
Location: Beyond the Wall
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Re: Als bedrijf omgaan met Social Media, hoe het niet moet..

Post by anjeriku » Fri 20 Feb 2015, 11:02

Ja, dat was zeker even schrikken. Werd van alle kanten benaderd door journalisten. Heb het bericht zo snel mogelijk verwijderd en ben er daarna door niemand meer op aangesproken gelukkig :') al moet ik zeggen dat er foute instructies vanuit werk zelf waren, zij hebben mij niet verteld dat ik over het gebeuren niks mocht zeggen, waardoor ik van niks wist. Maar goed! Wel iets wat je bij blijft


花鳥風月 | Flower, Bird, Wind, Moon

User avatar
Fran
Beheerder
Beheerder
Posts: 63014
Joined: Wed 29 Jul 2009, 21:00
Location: Omgeving Nederland
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1
Contact:

Re: Als bedrijf omgaan met Social Media, hoe het niet moet..

Post by Fran » Fri 20 Feb 2015, 12:44

Dat is inderdaad zo. Je leert ervan. :)


Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

User avatar
Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner
Posts: 7945
Joined: Wed 29 Jul 2009, 21:04
Location: Gridania
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Re: Als bedrijf omgaan met Social Media, hoe het niet moet..

Post by Spitch TVB » Sat 21 Feb 2015, 01:07

Wij kregen op de offices ondertussen al 3 keer een powerpoint-presentatie met 'pas op wat je online plaatst' en zo. Zag ik overlaatst iemand van de vloer (productie) nog op Facebook van: 'Terug naar da stinkkot, zucht.' Niemand die hier iets over zegt blijkbaar, maar als baas zou ik het ook niet appreciëren als dit geplaatst wordt.


Image
[Ayo'a Ibori] [SMN] [RDM] [Zodiark][Serpent]

User avatar
Fran
Beheerder
Beheerder
Posts: 63014
Joined: Wed 29 Jul 2009, 21:00
Location: Omgeving Nederland
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1
Contact:

Re: Als bedrijf omgaan met Social Media, hoe het niet moet..

Post by Fran » Sat 21 Feb 2015, 08:53

Doet mij denken aan...

Meisje nog voor eerste dag ontslagen via Twitter
http://www.nu.nl/internet/3989556/meisj ... itter.html

Nu weet ik dat als je bij PostNL werkt, dat je niet mag klagen over wat er gebeurd op de werkvloer. Je moet dat soort dingen met de manager bespreken en niet op twitter neergooien. Wat ik (toen ik nog wel werkte bij PostNL) wel deed, was klagen over post die niet aankwam. ;) Toen was ik opeens de klant.


Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

User avatar
Cypher
Moderator
Moderator
Posts: 8361
Joined: Fri 26 Apr 2013, 11:21
Location: Leeuwarden
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Re: Als bedrijf omgaan met Social Media, hoe het niet moet..

Post by Cypher » Sat 21 Feb 2015, 13:26

Ik denk dat als ik me negatief uitlaat over het bedrijf in emotionele zin dat ze me dan niet mogen ontslaan. Pas als ik inhoudelijk vertel wat er op de werkvloer gebeurt hebben ze een reden om me te mogen ontslaan.

Ik zou dus prima mogen zeggen dat ik het een rot sfeer vind op me werk en er met tegenzin naar toe ga.
Wat ik niet mag zeggen is dat persoon x zijn werk weer eens een groot zootje van gemaakt heeft. Vooral als persoon x een leidinggevende is. :P

Al zou ik ook bij emotionele uitlatingen ongetwijfeld op een gesprek mogen komen bij me teamleider waar de vraag naar boven komt, als je het hier niet naar je zin hebt waarom werk je hier dan nog? :?:

Let wel dat dit anders is als je geen contract hebt, dan mogen ze je vrijwel altijd ontslaan. Ik ben ook geen jurist of iets dus kan hier en daar ernaast zitten maar dit is het indruk dat ik heb.
Ik heb het over het algemeen prima naar me zin op me werk gelukkig. Iedereen heeft wel eens mindere ervaringen maar dat is onvermijdelijk wanneer je fulltime werkt. Je besteed hier dan zoveel tijd aan dat het onmogelijk altijd plezant kan zijn, dit geld niet alleen voor werk maar voor alles waar je veel tijd aan besteed eigenlijk.

Dit soort uitlatingen zijn echter nooit handig om te maken.
Denk dat er niemand moeilijk over doet als je na een dag werken eens een bericht plaatst "Een rot dag op het werk achter de rug.".
Prima, kan eens voorkomen zo lang je dit maar niet elke dag gaat plaatsen.


Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

User avatar
anjeriku
Neko's neko-chan
Neko's neko-chan
Posts: 339
Joined: Sat 10 Jan 2015, 13:30
Location: Beyond the Wall
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Re: Als bedrijf omgaan met Social Media, hoe het niet moet..

Post by anjeriku » Sat 21 Feb 2015, 15:13

Eens met Cypher! Denk wel dat het ook wat afhankelijk is van je positie, met hoeveel je kunt klagen. Als je als grote man van een bedrijf op twitter zit en je echt het bedrijf representeert, je natuurlijk al veel minder in staat bent om te kunnen klagen over je werkdag. Kun je dan denk ik ook veel beter een persoonlijk afgeschermd account voor maken :)


花鳥風月 | Flower, Bird, Wind, Moon

User avatar
Cypher
Moderator
Moderator
Posts: 8361
Joined: Fri 26 Apr 2013, 11:21
Location: Leeuwarden
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Re: Als bedrijf omgaan met Social Media, hoe het niet moet..

Post by Cypher » Sat 21 Feb 2015, 16:50

Lijkt me niet handig als je een hogere positie hebt inderdaad. Ik denk dat je het bedrijf dan ook echt schade kan toedoen mocht je het wel doen.
Ik houdt mezelf sowieso gescheiden van me werk in social media. Ik heb het niet als werkgever ingesteld en praat ook eigenlijk niet over me werk. Heb een aantal collega's wel in me vriendenlijst staan dus je zou als je goed zoekt kunnen achterhalen dat ik er werk maar daar houdt het wel mee op eigenlijk maar zoveel collega's heb ik niet eens toegevoegd eigenlijk.

Ik houdt werk en privé graag gescheiden en dat geld ook voor op social media. :)


Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

User avatar
Fran
Beheerder
Beheerder
Posts: 63014
Joined: Wed 29 Jul 2009, 21:00
Location: Omgeving Nederland
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1
Contact:

Re: Als bedrijf omgaan met Social Media, hoe het niet moet..

Post by Fran » Sat 21 Feb 2015, 18:08

Ik bespreek eigenlijk amper iets op mijn Twitter en Facebook account als het gaat over mijn bedrijf. Een rotdag kan iedereen hebben, dus heeft niet meteen te maken dat de persoon het niet meer naar zijn of haar zin heeft.

Ik beheer de social media van de twee locaties van het bedrijf. De meeste collega's hebben niks met social media. Aan de ene kant handig, maar niet als je wat support wil (aka dat men het deelt). Toch ga ik niks zeggen over het bedrijf waar ik werk. Dat doe ik elders wel.


Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

User avatar
Fran
Beheerder
Beheerder
Posts: 63014
Joined: Wed 29 Jul 2009, 21:00
Location: Omgeving Nederland
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1
Contact:

Re: Als bedrijf omgaan met Social Media, hoe het niet moet....

Post by Fran » Mon 10 Oct 2016, 18:20

De Beste Social Media kwam met een pareltje.

http://debestesocialmedia.nl/dit-restau ... niet-moet/


Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

User avatar
Cypher
Moderator
Moderator
Posts: 8361
Joined: Fri 26 Apr 2013, 11:21
Location: Leeuwarden
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Re: Als bedrijf omgaan met Social Media, hoe het niet moet....

Post by Cypher » Mon 10 Oct 2016, 19:01

Als ik dichterbij woonde had ik deze communicatie uitgeprint en op de deur en in de omgeving op aantal plekken neer gehangen. Wanneer ze hem weghalen had ik hem dan weer opnieuw bij ze op de deur gedaan. :P


Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

User avatar
Fran
Beheerder
Beheerder
Posts: 63014
Joined: Wed 29 Jul 2009, 21:00
Location: Omgeving Nederland
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1
Contact:

Re: Als bedrijf omgaan met Social Media, hoe het niet moet....

Post by Fran » Tue 11 Oct 2016, 12:11

Inmiddels is het FB bericht verwijderd. De vraag is hoe dit is afgelopen.


Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

User avatar
Fran
Beheerder
Beheerder
Posts: 63014
Joined: Wed 29 Jul 2009, 21:00
Location: Omgeving Nederland
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1
Contact:

Re: Als bedrijf omgaan met Social Media, hoe het niet moet....

Post by Fran » Mon 02 Jan 2017, 12:44



Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Post Reply