Muziek: Fysiek of Digitaal?

Alles wat niet thuishoort in bovenstaande subfora hebben een eigen stekkie in de Dagelijkse Dingen subforum. Gebeurtenissen in de wereld, maar ook in jouw eigen wereld kan je hier kwijt. Van school tot aan je favoriete (non-Japanse) muziek, boeken, tot aan games, computers, gadgets, discussies en andere onderwerpen.

Moderator: Fran

DragonNL
Otaku
Otaku
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 8

Muziek: Fysiek of Digitaal?

Post by DragonNL » Sun 30 Aug 2015, 16:49

Betreft muziek. Koop je fysieke CD's of LP's? Of stream en/of download je meer muziek?
En waarom?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1

Re: Muziek: Fysiek of Digitaal?

Post by Fran » Sun 30 Aug 2015, 17:03

Ik ben fan van fysiek, dan heb ik tenminste iets in mijn handen. Daarna kan ik het rippen voor mijn iPod. Anders heb ik niet echt het gevoel dat ik het bezit. Is dat een goed genoeg reden? :)

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Cypher
Moderator
Moderator
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Post by Cypher » Sun 30 Aug 2015, 17:15

Fysiek vind ik alleen een toegevoegde waarde in vorm van een LP. Weet niet waarom maar dat heeft gewon iets over zich heen. De ervaring van het plaatsen van een LP en op een gegeven moment het omdraaien van de plaat etc. Dat is gewoon fijn om te doen. Al luister ik LP's voornamelijk wanneer ik echt actief luister en niet voor achtergrond muziek.

Voor onderweg gebruik ik voornamelijk streaming muziek via het internet op me telefoon, denk aan Spotify/Google Music.
Thuis wil ik nog wel eens Pandora aanzetten voor achtergrond muziek. Als ik een album of nummer echt graag in goede kwaliteit wil luisteren download ik het vaak als flac (lossless) naar me mediaserver waarna ik het op elke computer/apparaat kan afluisteren, zowel binnen als buiten me huis. :)

CD's heb ik weinig mee, vooral omdat ik vrijwel nergens meer een cd drive in heb zitten dus het afspelen zou al een hele gedoe worden. Zou er misschien nog eens over na denken om een cd mee te nemen als ik op een concert of iets ben maar dat zou dan meer een herinnering zijn aan het concert dan dat ik het echt doe om de cd. :oops:

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 30 Aug 2015, 17:19

Ik heb nog steeds een stereotoren (en mijn laptop kan ook cd's afspelen, volgens mij kan de DVD speler dat ook gewoon), al wil dat ding nog weleens gek doen met mijn cd's. Er kunnen er drie in, maar dan wil hij niet draaien of komt opeens een cd op een andere cd terecht.

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sun 30 Aug 2015, 22:42

Mijn radio met 3cd's doet wat vreemd. Heeft neiging om automatisch naar cd te gaan en cd tray constant te openen, als ik hem dan weer dicht doe gaat hij na paar seconden weer open. Soms doet hij het wel weer even normaal echter. Maar niet de moeite waard om echt te gebruiken. :oops:

Heb eventueel nog wel een laptop welke cd's kan afspelen maar dat is ook niet echt ideaal te noemen.

Image

To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 31 Aug 2015, 09:34

^Herkenbaar, bij mij gaat hij open als ik de volgende cd wol beluisteren, of hij gaat helemaal niet open (als ik hem wel open wil hebben). Maar hij doet het merendeels nog prima.

Twitter last.fm ko-fi?
Image

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Tue 01 Sep 2015, 18:54

Alle reden is reden genoeg. :)

Het ontdekken van muziek doe ik of door het internet of door ergens bij een media winkel te lopen die muziek in de reclame heeft staan. Kopen doe ik altijd op CD, DVD en BD. Ik stream ook wel eens wat, maar in de zin van youtube en af en toe radio. Ik zal nooit betalen voor niet fysieke content. Dat doe ik onder andere voor de kwaliteit. Met mijn koptelefoon is elke verhoging in kwaliteit belangrijk. En ik vind het leuk om originele verpakkingen te hebben. Zo laatst nog de kubus uitgave van Perfume. :)

Image

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 4

Post by Shizu » Tue 01 Sep 2015, 21:18

Heel veel download ik illegaal en als het mij echt bevalt (of het is van mijn fav bands) koop ik het.

Raito
Otaku
Otaku

Post by Raito » Fri 04 Sep 2015, 12:29

Idem Shizu!

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Fri 30 Oct 2015, 21:26

Heb dus onlangs een CD gekocht voor eerste keer in lange tijd. Eerste wat ik hem gedaan is een losslesss rip gemaakt voor op me server. Dat is gewoon veel makkelijker luisteren en geen verschil in kwaliteit.

Als ik een LP koop tegenwoordig download ik ook meestal, als ik het kan vinden, een lossless versie omdat het gewoon makkelijk luisteren is. De LP is leuk om te luisteren maar niet voor wanneer ik ergens onderweg ben en muziek wil luisteren. De CD heeft eigenlijk geen enkele voordeel dus deze blijft waarschijnlijk erg lang in de kast staan zonder dat ik er nog naar omkijk waarschijnlijk. :oops:

Image

To be safe
To believe
In something

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Sat 31 Oct 2015, 00:33

Ik moet ook wel zeggen dat ik een hoop rip en op mn telefoon zet. Is erg handig voor op reis. Maar hoe je het ook went of keert, CD's en LP's zullen sowieso altijd 1 heel groot voordeel hebben; als je HDD of electronica kapot gaat, dan heb je het origineel nog staan in de kast, en ben je niet gelijk alles in 1 klap kwijt. ;)
Helaas zijn dat niet alleen woorden, mijn hele schijfinhoud is een maandje terug verloren gegaan..

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sat 31 Oct 2015, 01:16

Dat is wel een voordeel van fysieke media ja, handig om bij de hand te houden.
Ik ben momenteel de lossless muziek bestanden aan het omzetten naar mp3 om ze op me telefoon af te kunnen spelen. Lossless muziek over 4G kost nogal veel data. :oops:

Ik houdt de lossless bestanden ook nog wel maar dat is voor thuis luisteren. :P
Voor mij is het momenteel niet zo'n probleem als me computer stuk gaat in het principe dat ik de alles kwijt zou zijn. Heb een backup van al mijn muziek/films etc. op een online cloud dienst met onbeperkte ruimte staan welke automatisch synchroniseert.

Ben eerder wel mijn gehele collectie kwijt geraakt en weet dat dit een rot klus is om allemaal weer goed terug te krijgen, leef met je mee in dat opzicht.

Image

To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 31 Oct 2015, 07:46

Dat is inderdaad bagger, DragonNL! Ik heb dat ook een keer gehad. Dus ik snap hoe het voelt. De externe HD wilde niet meer werken. Is echt jaren terug geweest.

Twitter last.fm ko-fi?
Image

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Mon 03 Oct 2016, 23:32

Ik zat net „ÉĚ„É™„É™„āļ„Ɇ van Perfume te luisteren. Ik was de digitaal gecomprimeerde versie aan het vergelijken met de audio direct van de CD af. En het verschil is zeker hoorbaar, met de goede aparatuur. Het verschil in audio kwaliteit zit hem vooral in dit:
MP3 e.d.: In principe hoor je het hele nummer, maar het klinkt alsof de tonen opgesloten zitten in een kooi. Ze kunnen nergens heen. Wat je hoort is een "algemene impressie" van het nummer.
CD: De muziek word niet gecomprimeerd en de tonen hebben daarom ook alle ruimte om te bewegen. Ze zitten niet opgesloten. En dat hoor je ook. De muziek klinkt veel dieper. Een gitaar klinkt niet naar electriciteit of plastic, maar juist alsof je hem in je handen hebt.

Eerder kwam ik een leuk artikel tegen die dat ook een beetje aan gaf.
https://www.theguardian.com/technology/ ... sic-hi-res

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Thu 06 Oct 2016, 00:48

CD is alsnog wel met compressie maar aanzienlijk minder. Voor echt uitmuntende kwaliteit kom je uit op iets als SACD aangezien dit 24 bit is vs de 16 bit van een CD. Meer bits is meer data, meer data is (in theorie) betere kwaliteit.

In theorie is echter erg belangrijk want als het slecht overgebracht word, om het even heel erg te versimpelen, kan een SACD minder klinken als een CD met dezelfde muziek. Maar zelfs met SACD houdt je een bepaalde compressie en dit is onvermijdelijk als je iets digitaal maakt. Je krijgt nooit alle geluiden die een instrument krijgt op een digitaal medium maar dit hoeft gelukkig ook niet. Het enige wat je hoeft te krijgen is het gene wat voor mensen hoorbaar is. Alles buiten deze frequenties is niet interessant om op te nemen, althans niet voor het luisteren naar muziek.

Maar zie nu dat deze informatie ook vrijwel geheel is opgenomen in artikel dat DragonNL linkt. Wijze les, eerst de links aanklikken voor je gaat posten, maar voor mensen die dus meer willen weten kijk dan in link van DragonNL hierboven. :)

Ik neem zelf al wel vaak genoegen met normale CD's, probeer ook mp3's waar mogelijk te vermijden en heb mijn digitale collectie bijna volledig in lossless formaten zoals flac. Op die manier hoef ik niet constant CD's in mijn computer te wisselen.

Image

To be safe
To believe
In something

Post Reply