Fansubben: NL rechtbank zegt dat fan-made ondertiteling illegaal is

Alles wat niet thuishoort in bovenstaande subfora hebben een eigen stekkie in de Dagelijkse Dingen subforum. Gebeurtenissen in de wereld, maar ook in jouw eigen wereld kan je hier kwijt. Van school tot aan je favoriete (non-Japanse) muziek, boeken, tot aan games, computers, gadgets, discussies en andere onderwerpen.

Moderator: Fran

Post Reply
Fran
Beheerder
Beheerder

Fansubben: NL rechtbank zegt dat fan-made ondertiteling illegaal is

Post by Fran » Sat 22 Apr 2017, 12:46

Voor het slapengaan kwam ik dit tegen, maar ik besloot toch te gaan slapen.

Nu begint het balletje online te rollen.
originele artikel: https://arstechnica.com/tech-policy/201 ... e-illegal/
meer: http://www.ibtimes.com/fansubbing-dutch ... nt-2529162
https://www.kitguru.net/channel/general ... e-illegal/

Het feit dat Brein de ondertiteling door fans illegaal vindt, is eigenlijk al jaren bekend. Makkelijk terug te vinden via google, ik kom zelfs ergens in 2013 terecht. Uiteindelijk heeft een groep (die fan-made subs maken) BREIN voor de rechter gedaagd, maar de uitkomst was tegen hen.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Yasumi
Moderator
Moderator

Re: Fansubben: NL rechtbank zegt dat fan-made ondertiteling illegaal is

Post by Yasumi » Sat 22 Apr 2017, 14:45

Ik heb nooit een goed woord over gehad voor Brein. Vooral de manier waarop zij te werk gaan.
Dat bepaalde dingen illegaal zijn, dat is aan de rechter om te beslissen.
Maar als ik zo de Facebookpagina van die actiegroep bekijk en dan de berichten van Tim Kuik daarop lees, gaan mijn nekharen meteen rechtop staan.

Daarnaast...hoe willen ze al die mensen stoppen die weleens muziek, films of dan fansubs hebben gedownload?

THchen
Sushi lover
Sushi lover

Post by THchen » Wed 26 Apr 2017, 08:43

Het zal alleen voor het maken en uitgeven van de subs gaan.

Het heeft de anime community in het westen opgebouwd en zonder zouden wij niet van Japanse animaties houden of kennen buiten Ghibli, DBZ, Pokemon of Sailor moon. Als klein kind dacht ik altijd dat ze gwn van Amerika kwamen. Zou er dan toch een einde komen aan de Fansub tijdperk of is dat al voorbij nu de Streaming tijdperk er is?
Ik ben bang over het feit dat als Brein hiermee een voorbeeld geeft aan mogelijk aanpak van andere fansubs in andere landen of meer. Maar eenmaal op het internet, altijd op het internet. Het is een force die niet gestopt kan worden.

Ik vind het ergens wel jammer van de fansubs maar ergens ook wel een kans. Fandubbing wordt niet in het lijstje vernoemd (nog niet) en ik merk dat mensen met een kleine studio ermee bezig zijn in hun vrije tijd.

Ik wist trouwens niet dat een Fansub groep Brein voor de rechter sleepte. Dat zal voor hun al helemaal pijn doen.

Yasumi
Moderator
Moderator

Post by Yasumi » Wed 26 Apr 2017, 09:50

THchen wrote:
Wed 26 Apr 2017, 08:43
Het zal alleen voor het maken en uitgeven van de subs gaan.

Zou er dan toch een einde komen aan de Fansub tijdperk of is dat al voorbij nu de Streaming tijdperk er is?
Ik ben bang over het feit dat als Brein hiermee een voorbeeld geeft aan mogelijk aanpak van andere fansubs in andere landen of meer. Maar eenmaal op het internet, altijd op het internet. Het is een force die niet gestopt kan worden.
Ik weet niet of het fansub tijdperk voorbij is. Zo zie je dat Netflix nu mensen vraagt om ondertiteling te maken (en betaald er zelfs voor) en YouTube geeft die mogelijkheid ook door de community subs.

Fansubs blijven wel bestaan, maar alls meerdere landen het voorbeeld overnemen, zal het wel moeilijker worden.

THchen wrote:
Wed 26 Apr 2017, 08:43
Ik vind het ergens wel jammer van de fansubs maar ergens ook wel een kans. Fandubbing wordt niet in het lijstje vernoemd (nog niet) en ik merk dat mensen met een kleine studio ermee bezig zijn in hun vrije tijd.

Ik wist trouwens niet dat een Fansub groep Brein voor de rechter sleepte. Dat zal voor hun al helemaal pijn doen.
Maar ze wisten dat fansubs illegaal bevonden zouden worden, want dat was het altijd al. Dat het pijn doet is ongetwijfeld...

Het ging ze vooral om dat Brein niet duidelijk is over namens welke rechthebbenden ze spreken.

Jammer dat de rechter daar dan geen uitspraak over doet.

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Wed 26 Apr 2017, 12:23

Ah, wist niet dat Netflix daar om vroeg. Want als je begint met fansubben, zou je best met die ervaring uiteindelijk legaal geld kunnen verdienen door samen te gaan werken met zulke partijen. Dus dat is wel positief.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Yasumi
Moderator
Moderator

Post by Yasumi » Wed 26 Apr 2017, 13:43

Fran wrote:
Wed 26 Apr 2017, 12:23
Ah, wist niet dat Netflix daar om vroeg. Want als je begint met fansubben, zou je best met die ervaring uiteindelijk legaal geld kunnen verdienen door samen te gaan werken met zulke partijen. Dus dat is wel positief.
Ik las het op Tweakers en op een aantal andere sites ook. Ik ben benieuwd wat dat gaat opleveren.

Positief is het zeker. Hopelijk krijgt dat de boventoon ipv steeds te horen krijgen dat het niet mag.

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Wed 26 Apr 2017, 15:47

Zoals mijn zus al zei weten de mensen die de regels bepalen niet waar ze het over hebben. Het is je geboorterecht om media te vertalen. Dat doe je ook in je hoofd als je het kijkt en/of mondeling doorvertaald naar een ander persoon. Er zit geen verschil tussen dat en het opschrijven van die vertaling, behalve dat het opgeschreven staat.
Het opnieuw uitgeven van de media zelf is een ander verhaal.

Maarja GO BREIN, resistance makes stronger!

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Wed 03 May 2017, 09:17

De ondertiteling, het meest gelezen en het laagst betaald (dankzij Netflix?)

http://www.volkskrant.nl/economie/de-on ... d~a4492074

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Post Reply