Laat de smartphone even met rust!

Alles wat niet thuishoort in bovenstaande subfora hebben een eigen stekkie in de Dagelijkse Dingen subforum. Gebeurtenissen in de wereld, maar ook in jouw eigen wereld kan je hier kwijt. Van school tot aan je favoriete (non-Japanse) muziek, boeken, tot aan games, computers, gadgets, discussies en andere onderwerpen.

Moderator: Fran

Post Reply
Fran
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1

Laat de smartphone even met rust!

Post by Fran » Sun 17 Dec 2017, 17:53

Tegenwoordig in het huidige digitale tijdperk, wordt het je heel makkelijk gemaakt om even snel het internet te checken. Dag en nacht sta je in contact met het internet. Het wordt je, dankzij de super functionele smartphone, heel makkelijk gemaakt om even te kijken of je een nieuw WhatsApp-bericht hebt. Sommige mensen beginnen en eindigen de dag met het nakijken van hun social media. Het gaat automatisch, want je denkt er niet bij na. Het gevoel dat je misschien wel iets mist, zit er blijkbaar ingebrand.

Image

Mijn eerste GSM

Kan een meeting in alle volledigheid doorgaan zonder afleiding van smartphones?Ik kan mij nog herinneren dat de GSM opkomende was in mijn omgeving, maar dat ik er nog geen één had. Mijn allereerste mobieltje was een afdankertje van mijn nicht. Ze had inmiddels een nieuwe ‘koelkast’ en ik kreeg de kans om te leren omgaan met een eigen mobiele telefoon. Mijn eerste beltegoed ging ook op aan een foutje, ik had namelijk een servicenummer gebeld die gekoppeld was aan een bepaalde hype van die tijd. Foutje bedankt!

Handig voor onderweg

Zo’n mobiele telefoon heeft tegenwoordig zoveel functies, dat het haast een PC kan vervangen. Misschien dat het voor sommigen zelfs een vervanging is. Het is voor mij dan nog best onhandig, omdat liever met een groot scherm en toetsenbord werk. Dat komt doordat ik geregeld artikelen schrijf voor diverse sites. Om nu lappen tekst te gaan schrijven op een smartphone vind ik behoorlijk lastig. Het lijkt mij ook best vermoeiend voor mijn vingers om constant op een klein schermpje te tikken. Daarbij kan ik blind typen op het toetsenbord en gaat het schrijven van teksten op een smartphone voor mij te langzaam in combinatie met het snelle denken in mijn hoofd. Nee, geef mij maar een computer en een toetsenbord, zodat ik met alle plezier mijn teksten kan typen! Maar zo’n smartphone is best wel handig voor onderweg.

FOMO

Wat heel veel voorkomt bij mensen die altijd online zijn, is de angst of het gevoel krijgen dat je dingen mist, oftewel FOMO (Fear Of Missing Out). Het versterkt nogal als je veel op je social media scrollt en ziet wat vrienden van jou aan het doen zijn. Dat ene feestje waar je, na lang twijfelen, nee op hebt gezegd bleek uiteindelijk toch nog leuk geweest te zijn. Balen dat je het hebt moeten missen. De volgende keer zeg je waarschijnlijk niet zo gauw nee.

JOMO, MOMO, SLOMO

Tegenwoordig ken je meer van die afkortingen die in dezelfde lijn liggen als FOMO. Onder andere heb je JOMO, MOMO en SLOMO. Mensen die bewust kiezen om even wat minder connected te zijn, vallen onder JOMO (Joy Of Missing Out), die zien er plezier in om juist niet van alles te zien en te delen met het internet. Zo nemen ze hun rust van de social media.

MOMO heeft als betekening Mystery of Missing out. Dan ga je je afvragen wat je vrienden aan het uitspoken is en dat je alle tijdlijnen van je social media aan het uitpluizen bent om hints te vinden, terwijl je je bedenkt dat ze misschien hun leukste feestje aan het vieren zijn (zonder jou). Het is natuurlijk best negatief, en die negativiteit hoeft helemaal niet rond te hangen in je hoofd. Want het is uiteindelijk jijzelf die het jezelf aandoet.

SLOMO staat voor Slow To Missing Out, waarbij je besluit om het internet te laten voor wat het is om iets leuks te doen. Pas later zal je zien wat iedereen gedaan heeft, en kun je zelf ook delen wat je hebt gedaan. Ik moet zeggen dat ik vaak genoeg voor datgene kies, omdat ik nog altijd in mijn hoofd heb dat ik met nuttige social media posts wil komen. De spontaniteit van de foto’s vallen dan wel weg, maar ik weet wel dat het niet altijd nodig is om direct iets te delen met het internet.

Vind je rust

Vind je rust.Als je je eenmaal daar bij hebt neergelegd bij het feit dat je niet alles kunt bijhouden en alles hoeft te delen, dan is het makkelijker om je smartphone voor een avond te laten voor wat het is en je eigen ding te doen. Juist doordat je zoveel in connectie staat met het internet, kan het juist ervoor zorgen dat je geen rust in je hoofd zult vinden. Je best de tijd nemen om te genieten van het leven en de rust te vinden in je hoofd. Dus, leg die smartphone opzij en focus je op de mooie offline wereld. Er is zoveel moois te beleven!

Mocht het je niet direct lukken om de smartphone even naast je neer te leggen, onthou dan zelf: neem de tijd. Jezelf aanpassen kost nu eenmaal tijd!

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Yasumi
Moderator
Moderator
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Re: Laat de smartphone even met rust!

Post by Yasumi » Sun 17 Dec 2017, 19:31

Ik kan best makkelijk zonder mijn smartphone. Ik heb hem wel altijd bij me maar ik kan hem makkelijk een hele avond niet meer aanraken.

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 4

Post by Shizu » Sun 17 Dec 2017, 20:34

Heel goed bericht! Ik zit er dit moment beetje tussenin, ik deel in ieder geval al veel minder dan vroeger en dat vind ik al heel wat. Eigenlijk zou ik best zonder facebook al kunnen, echter heb ik het nodig voor mijn shoppingservice... Instagram zou ik ook wel zonder kunnen, heb ook tijdje terug alles verwijdert en uiteindelijk weer opnieuw begonnen omdat mensen mij '''mistten''. Nu zijn die mensen weg dus zit ik er aan te denken om te kappen met Instagram. Twitter blijf ik nog wel houden, dat vind ik wel een fijn middel om aankondigingen van bands te lezen en zo nu en dan wat van andere mensen. Ik tweet ook nog wel gewoon maar met mate.

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 17 Dec 2017, 21:06

Bedankt voor het lezen. Ik had hem oorspronkelijk geschreven voor mijn project, maar ik heb begrepen dat de website offline gaat. :/ Ik wil niet dat mijn artikel verloren gaat, dus heb ik hem hier gepost ter inspiratie. :)

Wat is wel handig vind bij Twitter is dat je meldingen kunt instellen voor bepaalde accounts, voor als je het echt niet wil missen. Je hoeft dan niet direct te kijken, maar dan zie je een beetje hoe en wat en krijg je niet het idee dat je iets zal missen. Maar ik moet je zeggen dat Facebook echt niet meer zo vaak wordt geupdatet als eerder. Instagram post ik al weinig op, ik vind sommige foto's niet goed genoeg om te delen op instagram, haha. Dus ik deel heel veel al niet. Zelfde op Facebook. Maar merk wel dat ik veel likes krijg als ik een leuke foto van mijzelf deel.

Ik was in het begin echt super actief op Twitter. Ik ben volwassener gaan tweeten (mag ook wel na 10 jaar) en heb soms wel wat persoonlijks te melden, maar ook niet altijd.

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Manusan
Sushi lover
Sushi lover

Post by Manusan » Sun 17 Dec 2017, 22:54

Zo herkenbaar. Als ik me nu vergelijk vroeger en nu heb ik mijn rust kunnen vinden. Maar.. moet nog leren aanpassen dat het oké is om mijn telefoon links te laten liggen en meer focussen op mijzelf.

Meow~
Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 17 Dec 2017, 23:02

Met alle nieuwe interessante technologie snap ik best dat het moeilijk is om de rust te vinden. Vooral omdat je ten alle tijden het internet op kunt. Je zit zo een uur lang te scrollen op je social media om te kijken of je iets hebt gemist. Maar dat doen we tegenwoordig al snel zonder erbij na te denken. Toch wel apart.

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Yasumi
Moderator
Moderator

Post by Yasumi » Fri 22 Dec 2017, 21:03

Ik heb me nooit echt genoodzaakt gevoeld om overal mee bij te blijven op social media. Vroeger had ik het wel met Twitter, vooral in een fase dat ik helemáál fan was van 30 seconds to mars en daar de community het actiefst was :P
Na die fase heb ik een tijd geen twitter gehad tot ik ging bloggen.

Nu hou ik het vooral bij als nieuwsbron, net als Facebook gewoon als nieuwsbron en vermaak tussendoor. Ik heb niet snel het gevoel dat ik iets mis als ik mijn telefoon een hele dag niet heb aangeraakt :P

ik kan hem ook nog makkelijk ergens vergeten XD

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 22 Dec 2017, 22:38

Ik gebruik social media ook als nieuwsbron, het is best interessant hoe mijn gebruik van social media in de 10 jaar dat ik het gebruik is veranderd. :)

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 4

Post by Shizu » Sat 23 Dec 2017, 16:42

Benieuwd hoe het dan over 10 jaar weer is!

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 23 Dec 2017, 16:50

Shizu wrote:
Sat 23 Dec 2017, 16:42
Benieuwd hoe het dan over 10 jaar weer is!
Ik kan het mij nog niet voorstellen, maar het zal vast wel interessant zijn!

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Post Reply