[KDrama ] Dal Ja's Spring

Voor al het andere dat niet bij Japan hoort, maar wel bij Azië! Van muziek, drama en films tot aan de interessante culturele dingen die in de diverse landen in Azië (behalve Japan) thuishoren! Azië is het grootste werelddeel op de planeet Aarde en verdient daarom ook een eigen subforum op AVO!

Landen die hier voornamelijk besproken worden zijn landen uit Oost-Azië: Taiwan, Korea en China. Deel je passie hier!

Moderator: Fran

Post Reply
Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

[KDrama ] Dal Ja's Spring

Post by Henk » Mon 18 Apr 2011, 17:27

link Dal Ja's Spring

(Eerlijk is eerlijk: Ik heb een beetje mijn berichten overgeheveld van een ander forum, waar ik in januari gepost heb. Maar mijn meningen zijn nog niet veranderd tot nu toe )

Deze serie werd me vorig jaar aangeraden door iemand uit het Jane Austen-forum, die aan deze serie verslaafd was .
Inderdaad, een grandioze serie wat mij betreft.

Chae Rim als Dal Ja, de 33 jarige succesvolle vrouw, zo groen als een blaadje.
Zeer komische uitstraling, met dat verontschuldigende giecheltje, meestal precies verkeerd, ( dus perfect), getimed.
Heel mooi hoe het komische geleidelijk naar diepe ontroering gaat, en weer terug.
De verhaallijnen die door elkaar geweven zijn op een fijne manier, en niet voorspelbaar zijn meestal.

Er zitten veel verborgen grapjes in deze serie, een reden om hem nog een keer te gaan kijken.
Veel muziek uit oude Hollywood-films op de spannende momenten, dat extra bijdraagt aan het effect.
( Voorbeeld: Opzwepende muziek, intense spanning op het moment dat "Oma" een kastje open doet in de badkamer van haar vrijgezelle, maagdelijke kleindochter van 33 jaar, waarvan de kijker al weet wat er in ligt: Een scheermes en een deodorant voor mannen ! )

Bridget Jones is Bridget Jones en Dal Ja is Dal Ja. Maar wie van Bridget houdt houdt ook van Dal Ja.

( Een citaat: " Op het moment dat de Supermannen hun Supermannen-pakje aan de kapstok hangen blijken er opeens veel super-vrouwen te zijn ")
Last edited by Henk on Sun 07 Sep 2014, 17:22, edited 3 times in total.

Image

Fran
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 2

Re: [K-drama] Dal Ja's Spring

Post by Fran » Tue 19 Apr 2011, 11:24

Ik ben zelf geen fan van Bridget Jones. Toch proberen? ;)

Overhevelen van berichten van een ander forum is geen probleem hoor ;)

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Tue 19 Apr 2011, 15:17

Fran wrote:Ik ben zelf geen fan van Bridget Jones. Toch proberen? ;)
Dit is zeker geen namaak-Bridget Jones !
Alleen het thema doet daar aan denken.

Dal Ja's Spring zit vol met grappen, ook de cast er om heen klopt weer als een bus.
Dal Ja heeft komische collega's en een "indrukwekkende" baas.

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Sun 01 May 2011, 05:12

Ik ben Oh Dal Ja voor de tweede keer aan het kijken nu.
Ik heb nu meer oog voor de tweede verhaallijn in deze serie, die eigenlijk net zo belangrijk is als het hoofdverhaal.
De playboy- "Regisseur " en de bitchy keiharde maar tegelijk heel aandoenlijke "Anchorwoman", en nog wat andere bij-karakters:ragfijn spel, theater van de eerste orde.
Geen magie in deze serie, maar een delicate mix van zoet en zuur in snelle afwisseling.

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Sun 19 Jun 2011, 13:16

Onderstaand bericht is puur persoonlijk, geen pretentie om de echte filmcriticus uit te hangen.
Wie mijn andere berichten in dit forum leest zou denken dat ik in constante extase zit vanwege al het K-Drama dat ik kijk.
Valt wel mee, maar ik wil hier alleen schrijven over dingen waar ik van geniet.
Over dingen die tegenvallen zal ik het niet veel hebben.

Eigenlijk is het gemeen.
Zuid-Korea heeft nu ongeveer 50 miljoen inwoners, Nederland 16 miljoen.
Statistisch zou Nederland dus een-derde van de hoeveelheid top-acteurs en top-actrices moeten hebben die Zuid Korea heeft.
Dat halen we bij lange niet, ben ik bang.
Ik heb deze week bewust een paar keer Nederlandse dingen mee zitten kijken.
Zonder commentaar te leveren, de rest vindt het wel leuk, op m'n werk lopen ook grote fans van N-Drama.

Ze zijn er wel, eigenlijk.
Die gezichten waar je een drama om heen zou kunnen bouwen.
Maar het gebeurt heel weinig, waardoor veel Nederlands acteren niet uitstijgt boven het acteren van houten poppen in een poppenkast.
Dat komt ook door die dialogen die zelden echt klinken in Nederlandse producties.

Hoe doen ze dat in Korea ?
Is het de lijn schrijvers-producers-regisseurs-actrices/acteurs die goed zit, waardoor in elke schakel vakmanschap beoefend kan worden met de nodige vrijheid en naar eigen inzicht ?
Ik lees wel eens, dat de Hongaren,( 10 miljoen inwoners ), ook zeer originele films maken met goed acteren, al jaren lang.
Toch een keer uitproberen, maar voorlopig ligt mijn passie toch bij Zuid Korea, niet alleen op film-gebied.

Misschien is een apart topic over Koreaans acteren de moeite waard, ik zal het nu verder alleen over Dal Ja's Spring hebben.

Dit was de eerste Koreaanse produktie die ik als serie gezien heb, op aanraden van iemand uit het JA-forum vorig jaar.
Ik heb met haar verder geen contact, ze heeft het ook te druk met haar studies om veel te forumen.
Zij studeert echter Engels en Koreaans in Leiden, een serieus iemand dus.
Aan deze serie was ze verslaafd, samen met een paar andere vriendinnen
Ik moest even wennen aan de lengte van zo'n serie, en de andere opbouw,maar Dal Ja beviel goed.

Nu, bij episode 12 voor de tweede keer dus, ben ik toch wel erg lyrisch geworden over Dal Ja, nog meer dan de eerste keer.
Als het tempo hoog is wordt er opeens op de rem getrapt, of er komt plotseling vaart in.
Veel slapstick, die echt leuk blijft, maar ook veel bespiegeling.
Wanneer je Dal Ja, gespeeld door Chae Rim, hoort denken met haar eigen stem als voice-over, , dan blijft het naturel.
Dit verzin je niet als schrijver, dit moet je zelf ondervonden en verwerkt hebben.
Er zit veel in dat je aan het denken zet, ook voor mij als man.
Allemaal verpakt in cadeau-papier, maar het zit er wel in, en het komt er ook uit.

Chae Rim als Dal Ja mag ook in het rijtje Echte Grote Actrices wat mij betreft.
Als ik als man zeg, dat het knuffelgehalte van Chae Rim heel hoog is, klinkt dat cheesy.
( Moderator: Daar is geen ander woord voor:Kazig klinkt niet...)
Maar het is zo.

Een echte clown mengt de lach met de traan; Chae Rim is een echte Clown.
Hulpeloos en daadkrachtig, naïef en superslim, onzeker en doelbewust, de contrasten die tegelijk en constant aanwezig zijn telkens.

Juist de sterkte van de personages om haar heen maken het helemaal goed.
Haar beste vriendin, de moeder en de oma, de vader, de opa, de teamleiders, het zijn allemaal gezichten die je in meerdere topseries tegenkomt.
De hoeveelheid goede acteurs en actrices is hier 100 %.

Begint de serie met 1 verhaallijn, al gaande worden er dat veel meer, die mooi met elkaar verweven worden.

Dit bericht heb ik ook een beetje gemaakt voor bezoekers van dit forum, die geen lid zijn, maar uit nieuwsgierigheid hier rond kijken.

Voor wie tegen de langer wordende avonden op ziet na de zomer, of last heeft van herfst-depressies:
Dal Ja's Spring is het middel om zo'n periode goed door te komen.
Maar het kan ook op andere momenten bekeken worden !

Image

ennazussuzanne
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by ennazussuzanne » Sun 19 Jun 2011, 15:14

Je hebt me enthousiast gemaakt. Ik ga 'm kijken!

Ook bedankt voor de handige link :)

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Sun 19 Jun 2011, 17:49

Graag gedaan, ik ben benieuwd :)

Image

Post Reply